اسرار طول عمر از منطقه آبی که پیر ترین مردم جهان در آن زندگی می کنند

 

بیماری های مزمن و موانعی که در اثر پیری ایجاد شده است می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی ما در سنین بعدی شود. در حالی که عوامل ژنتیکی میزان حساسیت ما به برخی بیماری های مرتبط با پیری را تعیین می کنند ، اما سبک زندگی و عادت های ما می توانند به اندازه عوامل ژنتیکی تعیین کننده وضعیت سلامتی ما در سال های بعد باشند.

 

مطالعاتی که در برخی از نقاط جهان با افرادی انجام شده است که علی رغم سن بالا توانسته اند زندگی کاملاً سالم و با کیفیتی را حفظ کنند. این نشان می دهد که بیماری ها و دشواری های ناشی از افزایش سن با حفظ برخی از عادت های زندگی به راحتی قابل پیشگیری است.در جغرافیای مختلف جهان ، مناطقی که متوسط ​​امید به زندگی بسیار بالاتر از متوسط ​​جهانی است ، بیماری های مزمن مرتبط با پیری کمترین شیوع را دارند و افراد سالمندی خود را بسیار سالم تر ، شادتر و متناسب می گذرانند "منطقه آبی" نامیده می شود.

 

 

"منطقه آبی" چیست؟

 

 https://th.bing.com/th/id/Rbf958bc6bf8a27618c0e6d0a41da8583?rik=z%2bS00zusQvrWPw&riu=http%3a%2f%2fwww.change4health.org%2fwp-content%2fuploads%2f2016%2f01%2fblue-zones.jpg&ehk=PR7c1PLwKH8nDgcFaeDIhnzmAb6AE4cCz28nnORgBTI%3d&risl=&pid=ImgRaw

اگرچه اصطلاح "منطقه آبی" که توسط دان بوتنر ، که ابتدا زندگی و عادات مردم در جغرافیایی را که امید به زندگی آنها بسیار بیشتر از حد معمول است ، مورد بررسی قرار می دهد ، استفاده می کند ، اصطلاح علمی به نظر می رسد ، اما در واقع کاربرد علمی ندارد. داستان پشت "مناطق آبی" که در آن بلندقامت ترین افراد جهان زندگی می کنند از این واقعیت ناشی می شود که بوتنر و سایر محققان هنگام کاوش ، این مناطق را به رنگ آبی روی نقشه قرار دادند. بوتنر در کتاب خود "مناطق آبی" ، که در آن تحقیق خود را با تیم National Geographic جمع آوری کرد ، به طور خلاصه پنج منطقه در جهان را توصیف می کند که مردم بیشترین زندگی را دارند:

 

ایکاریا - یونان: ایکاریا یک جزیره کوچک یونانی است که در رژیم غذایی مردم روغن زیتون و شراب قرمز غالب است ، همه وعده های غذایی با میوه ها و سبزیجات فصلی در باغ تهیه می شود.

 

اولیسترا ، ساردینیا - ایتالیا: منطقه اوگلیاستر ساردینیا همچنان خانه قدیمی ترین افراد جهان است. مردم این جزیره که عموماً با کشاورزی کار می کنند در مناطق کوهستانی زندگی می کنند.

 

جزیره اوکیناوا - ژاپن: اوکیناوا منطقه ای است که به دلیل خانه بزرگترین زنان در جهان شناخته می شود که از سویا زیادی تغذیه می کنند و به طور فعال تای چی ، نوعی ورزش مراقبه را تمرین می کنند.

 

شبه جزیره نیکویا - کاستاریکا: اکثر رژیم های غذایی افرادی که در نیکویا زندگی می کنند ، عمدتا با لوبیا و نان ذرت جلب توجه می کند. صرف نظر از سن و سال ، افراد این منطقه به طور مرتب درگیر مشاغلی می شوند که به فعالیت بدنی نیاز دارند ، به شرط آنکه از نظر جسمی صلاحیت داشته باشند و هدف زندگی خود را "برنامه de vida" بنامند.

 

Loma Linda - کالیفرنیا: بخش قابل توجهی از جمعیت Loma Linda از یک گروه مسیحی رادیکال به نام Adventists of Seventh-day تشکیل شده است. افرادی که به این گروه مذهبی بسته تعلق دارند رژیم غذایی کاملاً گیاهی دارند و در جوامع گره خورده زندگی می کنند.

 

بسیاری از مطالعات علمی انجام شده در مناطقی که در طبقه بندی بوتنر گنجانده شده است ، نشان می دهد که تعداد افراد بالای 90 یا 100 سال در این مناطق ، به نام منطقه آبی ، در بالاترین میزان در مقایسه با سایر مناطق جهان است.

 

مطالعات علمی با طولانی ترین افراد جهان نشان می دهد که فقط 20-30٪ از عمر طولانی و سالم آنها به ژنتیک بستگی دارد ، در حالی که بقیه موارد تا حد زیادی توسط عوامل مختلف محیطی مانند عادات غذایی و میزان فعالیت روزانه تعیین می شود.

 

بنابراین ، چه عاداتی باعث می شود مردم ساکن در این مناطق "با عمر طولانی ترین مردم جهان" باشند ، اگرچه هر یک از آنها در جغرافیای مختلف جهان واقع شده است؟ سبک زندگی طولانی این افراد که بسیار بیشتر از متوسط ​​عمر خود را سپری می کنند و مهمتر از همه ، علیرغم بالا رفتن سن به سن سالم ادامه می دهند چگونه است؟

 

تغذیه گیاهی

یکی از بارزترین ویژگی های افرادی که در مناطق منطقه آبی زندگی می کنند این است که 95٪ از رژیم غذایی آنها از غذاهای گیاهی تشکیل شده است. اگرچه افرادی که در این مناطق زندگی می کنند گیاهخوار سختگیری نیستند ، آنها به طور متوسط ​​4-5 بار در ماه غذاهای حیوانی می خورند و در زمان های باقی مانده وعده های غذایی را از میوه ها و سبزیجات فصلی تازه استفاده می کنند.

 

بسیاری از علوممطالعه سیل همچنین نشان می دهد که اجتناب از غذاهای حیوانی ، به ویژه گوشت قرمز ، می تواند به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و بسیاری از دلایل دیگر را کاهش دهد. در عوض ، سبزیجات و میوه ها منابع فیبر ، مواد معدنی و ویتامین ها هستند. حبوبات غنی از فیبر و پروتئین ؛ غلات کامل؛ آجیل های غنی از چربی های سالم ، ماهی های دارای منبع امگا 3 و سایر غذاهای دریایی از جمله منابع غذایی پرمصرف ترین مردم دنیا هستند.

 

 https://www.bluezones.com/wp-content/uploads/2015/03/Dan_BZS.jpg

فواصل کوتاه تغذیه و قانون 80٪

یکی دیگر از عادت های قابل توجه رژیم غذایی در افراد منطقه آبی ، دریافت کالری کم و ساعات نسبتاً کوتاهی است که در طول روز می خورند. این یک عادت زنده است که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود و به ویژه کاهش میزان کالری روزانه می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. نتایج یک مطالعه طولانی و کامل 25 ساله با میمون ها نشان می دهد که 30٪ کالری کمتر از یک رژیم طبیعی روزانه به طور قابل توجهی با طول عمر بیشتر مرتبط است.

 

مطالعه ای که با مردم در جزیره اوکیناوا انجام شد ، همچنین یکی از مناطق منطقه آبی ، نشان می دهد که محدودیت کالری اجباری به دلیل قحطی پس از جنگ در دوره قبل از دهه 1960 وجود داشته است ، و این وضعیت ممکن است به طول عمر مردم کمک کند زندگی در این منطقه علاوه بر محدودیت کالری ، اهالی اوکیناوا قانونی را که در رژیم غذایی خود "hara hachi bu" می نامند ، دنبال می کنند ، جایی که به جای احساس سیری کامل از میز ، وقتی 80٪ احساس سیری می کنند ، غذا را متوقف می کنند. پخش وعده های غذایی آنها در میزهای شلوغ به مدت طولانی علاوه بر کم خوردن ، به احساس سیری سریعتر و کالری کمتری نیز کمک می کند.

 

علاوه بر کاهش مداوم کالری دریافتی ، روزه داری دوره ای همچنین از زندگی بیشتر مردم در این مناطق نیز پشتیبانی می کند. به عنوان مثال ، تقریباً همه سرخپوستان ایکاریا مسیحی ارتدکس یونان هستند و به دلیل اعتقادات مذهبی خود ، در بسیاری از تعطیلات مذهبی سالانه خود روزه می گیرند. بسیاری از مطالعات علمی نشان می دهد که روزه داری کلسترول خون را کاهش می دهد ، فشار خون را کاهش می دهد و خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

 

 

سبک زندگی فعال و شدت فعالیت بدنی

 

 

عامل دیگری که در میان عادات سبک زندگی سالم نقش مهمی دارد ، بدون شک الگوی ورزشی است. البته ، ما داده هایی از جمله طولانی ترین افراد در جهان که هر روز به باشگاه می روند ، به طور منظم ورزش می کنند یا هر روز دویدن نداریم. با این حال ، حتی اگر این افراد آگاهانه ورزش نکنند ، به دلیل طبیعت فعال باغبانی و کارهای صحرایی ، پیاده روی ، شنا ، آشپزی و سایر کارهای روزمره ، یک سبک زندگی فوق العاده فعال را دنبال می کنند.

 

مطالعه ای که روی مردان ساکن جزیره ساردنیای ایتالیا انجام شده است نشان می دهد که به دلیل طول عمر طولانی ، آنها مجبور هستند به دلیل مراقبت از حیوانات به طور مداوم در طبیعت قدم بزنند ، زیرا آنها در دامنه های تند کوه ها زندگی می کنند ، مجبورند بیشتر تلاش های جسمی خود را انجام دهند ، و آنها مجبورند مسافت زیادی از روستاهای خود را طی کنند تا به مرکز جزیره برسند. نشان می دهد که این رابطه نزدیک است. سبک زندگی فعال ، که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های مزمن و چاقی را کاهش می دهد ، به عنوان راز طول عمر بیشترین افراد در جهان شناخته می شود ، به ویژه به این دلیل که گردش خون را تسریع می کند.

 

 

الگوی خواب کافی ، متعادل و با کیفیت

یافته های تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد خواب ناکافی ، به خصوص خواب نرفتن در شب ، که زمان استراحت و تجدید بدن است ، به دلیل بسیاری از عوامل ، به ویژه بیماری قلبی و سکته ، خطر مرگ را افزایش می دهد. یکی از مهمترین عادتهای طولانی ترین افراد دنیا این است که آنها چرخه خواب-بیداری خود را مطابق با نور روز تنظیم می کنند ، بنابراین یک خواب شبانه کافی ، متعادل و با کیفیت دارند.

 

تجزیه و تحلیل جامع 35 مطالعه علمی مختلف در مورد خواب نشان می دهد که 7 ساعت خواب در روز بهترین زمان خواب است و کمتر از 7 ساعت خواب می تواند منجر به پیری زودتر شود. طولانی ترین افراد در جهان نیز به داشتن یک خواب منظم و متعادل معروف هستند. خواب آلودگی در روز نیز در برخی مناطق آبی مانند ایکاریا و شمعدانی رایج است.

 

اگرچه یافته های تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد چرت های روزانه ، که در اکثر کشورهای مدیترانه ای به عنوان "سیستا" شناخته می شود ، تأثیر منفی بر خطر بیماری قلبی و مرگ ندارد ، اما برعکس ، ممکن است این خطرات را کاهش دهد ، ممکن است در این زمینه تعیین کننده باشدلاستیک. در حالی که 30 دقیقه یا کمتر خواب می تواند مفید باشد ، گفته می شود که دوره های طولانی تر از 30 دقیقه برای سلامتی خطرناک است.

 https://i.pinimg.com/originals/da/d2/6a/dad26a914c6910917b36164cbae39218.jpg

روابط اجتماعی و معنویت

ویژگی مشترک قابل توجه دیگر مردم ساکن در مناطق منطقه آبی این است که بیشتر آنها به ارزشهای مذهبی خود اهمیت می دهند و در جوامع مذهبی زندگی می کنند. علاوه بر اینکه یک مکانیسم حمایت اجتماعی مهم برای فرد است ، شناخته شده است که اعتقادات مذهبی و گروههایی که اعتقاد ، امید و تاب آوری روانی فرد را افزایش می دهند ، در برخورد با شرایطی که بر سلامت عمومی از جمله افسردگی و فشار.

 

همه این افراد علاوه بر تعلق به یک گروه تحت حمایت اجتماعی ، در تلاشند تا زندگی معنادار و هدفمندی داشته باشند. این افراد که در جوامع زندگی می کنند بیش از اینکه فردی زندگی مشترک داشته باشند ، معمولاً در خانواده های پرجمعیتی زندگی می کنند که همه نسل های زنده در کنار هم هستند. این افراد که به شبکه های اجتماعی خود و همچنین خانواده خود اهمیت زیادی می دهند ، بیشتر از اینکه تنها باشند زمان خود را در اجتماعات می گذرانند و زندگی خود را بدون بسیاری از بیماری های مزمن ناشی از اختلالات روانشناختی می گذرانند.

 

همانطور که می بینید ، اگرچه پیر شدن اجتناب ناپذیر است ، اما جلوگیری از پیری و لذت بردن از تمام سنین به سالم ترین و متناسب حالت ممکن مربوط به حفظ عادات صحیح و سالم زندگی است تا عوامل ژنتیکی.

 

پنجشنبه 16 بهمن 1399
بؤلوملر :