بانوی زیبا

والدین به این نکته دقت کنید!

0 گؤروش
یازار:‌


 https://d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.net/adventistmedia/pages/1134/attachments/original/1564029600/Pg21-GettyImages-913580740.jpg?1564029600

 

اسهال را فراموش نکنید.

 

ما در اواسط تابستان هستیم. آیا می دانید اسهال در بالای لیست شایع ترین بیماری های عفونی در نوزادان و کودکان در این ماه ها است؟ آیا می دانید سالانه حداقل 1 میلیارد کودک زیر 5 سال در جهان از اسهال رنج می برند و 80٪ آنها یعنی 4 میلیارد کودک و نوزاد زیر 2 سال هستند. آیا می دانید ذات الریه اولین در لیست بیماری های عفونی است که بیشترین مرگ و میر را در کودکان خردسال در جهان و در کشور ما ایجاد می کند و اسهال در رتبه دوم است؟ آیا می دانید سالانه در دنیا حدود 2 میلیون کودک به دلیل اسهال می میرند؟

 

نوزادان شیر داده شده زیر 6 ماه ممکن است 5 تا 6 بار در روز پوکی به رنگ زرد طلایی ، کمی شکل و کمی معطر داشته باشند. کودکان بزرگتر 2 تا 4 بار در روز بوی زرد یا قهوه ای ، بوی مشخص تر ، مدفوع ضخیم تر و شکلی دارند. بسته به غذاهای خورده شده ، ممکن است روزانه در رنگ و بوی مدفوع تغییراتی ایجاد شود. اگر یک کودک یا کودک در تعداد مدفوع روزانه نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد ، اگر مدفوع بسیار آب دار و گازدار شده باشد ، اگر مدفوع بوی زیادی داشته باشد ، اگر تغییر قابل توجهی در رنگ مدفوع داشته باشد و اگر در مدفوع مخاط یا خون وجود داشته باشد ، اسهال آغاز شده است. علاوه بر اسهال ، بیمار ممکن است استفراغ ، درد شکم ، تب بالا ، کاهش اشتها ، ضعف شدید و خواب آلودگی را تجربه کند.

 

اسهال تابستانی را نباید دست کم گرفت. بزرگترین دلیل خطرناک بودن اسهال ، حذف آب و نمکی مانند سدیم و پتاسیم از بدن از طریق استفراغ و مدفوع آبکی است. اگر درمان به موقع و موثر اعمال نشود ، به دلیل از بین رفتن نمک و آب ، وضعیت کودکان به سرعت بدتر می شود. در نتیجه ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود ، شوکه شود و حتی بمیرد.

 

اگر کودک مبتلا به اسهال حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشد ، باید فورا با پزشک متخصص اطفال مشورت شود:

 

* اگر کودک یا کودک خیلی بیشتر و معمول بیش از حد معمول مدفوع می کند ،

 

* اگر مکیدن یا تغذیه بیمار به طور قابل توجهی ضعیف شده باشد ،

 

* اگر استفراغ شدید و مکرر داشته باشند ،

 

* اگر تب زیر بغل از 38.5 درجه و مدت آن بیش از 48 ساعت باشد ،

 

* اگر 5-6 روز از شروع اسهال گذشته باشد ،

 

* اگر شکم درد شدید دارید ،

 

* اگر میزان ادرار نسبت به روزهای گذشته بسیار کاهش یافته باشد

 

* اگر هنگام گریه اشک جاری نشود ،

 

* اگر زبان خیس نیست اما چسبناک یا خشک است ،

 

* اگر در مدفوع خون یا مخاط وجود دارد ،

آردینی اوخو
یکشنبه 27 تیر 1400
بؤلوملر :

6 مورد برای زندگی با کیفیت

0 گؤروش
یازار:‌

https://www.verywellmind.com/thmb/AWMYIbkms4mNaI01ed98WXDzsVk=/1255x837/filters:fill(ABEAC3,1)/168831470_HighRes-56a904d85f9b58b7d0f75bad.jpg

 

1. نیازی به بهانه گیری نیست!

من می دانم ، شما وقت رفتن به باشگاه را ندارید. هیچ چیز دیگری برای مصرف سالم وجود ندارد. شما می خواهید در خانه ورزش کنید اما نمی دانید چطور این کار را انجام دهید و غیره

ما می توانیم بهانه های زیادی از این دست اضافه کنیم.اما اگر واقعاً می خواهیم سالم باشیم و تناسب اندام خود را حفظ کنیم ، باید از بهانه های خود دور شویم و بر آنچه می توانیم انجام دهیم تمرکز کنیم.

 

2. بیشتر راه بروید!

 آیا می دانید هر شب با 30 دقیقه راه رفتن می توانید متناسب تر بمانید؟ به خصوص پیاده روی در فضای بیرون باعث افزایش سطح سروتونین ، هورمون شادی می شود.

 

 

3. خود را از همه چیز محروم نکنید!

 تلاش برای "کامل" بودن در رژیم غذایی ممکن است همیشه نتیجه خوبی نداشته باشد. یک ماده غذایی را مصرف نکنید و به مغز خود دستور ندهید که وزن خود را کاهش می دهد. آنچه باعث ایجاد وزن می شود مقدار غذایی است که مصرف می کنید. به عنوان مثال ، شکلات ، که اکثر ما از مصرف آن در طول رژیم می ترسیم. نمی دانم اگر غذا بخورم اضافه وزن پیدا می کنم؟ اگر واقعاً از خوردن شکلات لذت می برید ، چرا 1 مربع شکلات را با قهوه خود نمی خورید؟ خود را در تلاش برای داشتن تغذیه سالم شکنجه نکنید تا رژیم / شیوه زندگی پایداری داشته باشید.

 

4. فعالیتی پیدا کنید که باعث تنوع در زندگی شما شود!

 بعد از شام ، فعالیتی را پیدا کنید که بتوانید در آن با خانواده و دوستانتان سرگرم شوید و فعالیت داشته باشید. به عنوان مثال ، پیاده روی ، دوچرخه سواری ، بازی بسکتبال ، فوتبال ، والیبال می تواند به عنوان مثال های بیشتری بیان شود.

 

 

 

5. خواب را در اولویت قرار دهید!

   بسیاری از ما اهمیت یک خواب خوب را دست کم می گیریم. قانون دیگر زندگی سالم خواب منظم است. وقتی بدن استراحت می کند ، روز بعد تولید و تناسب بیشتری پیدا می کند. فراموش نکنیم که خواب کم حتی با افزایش می تواند منجر به افزایش وزن شود کورتیزول (هورمون استرس) در خون.

 

 

6. خوردن سبزیجات را سرگرم کننده کنید!

 مواد مغذی موجود در سبزیجات برای بدن ما بسیار مفید هستند و به دلیل آب موجود در آنها ، می توانند شکم شما را تقریباً کامل پر کنند. اگر می گویید که حتی نمی توانید سالاد بخورید ، به این فکر کنید که چه سس هایی می توانید سالاد یا سبزیجات خود را مصرف کنید (کلم بروکلی ، کلم ، تره و غیره). شاید طعم هایی پیدا کنید که نمی توانید با فلفل دلمه ای و سیر از خوردن آنها جلوگیری کنید. .

آردینی اوخو
چهارشنبه 23 تیر 1400
بؤلوملر :

یک غذای شگفت انگیز: تخم مرغ

0 گؤروش
یازار:‌

https://localhens.com/wp-content/uploads/2018/03/carton-eggs.jpg

یک غذای شگفت انگیز: تخم مرغ

 

 

تخم مرغ؛ پوسته بیرونی از یک سفید متراکم با یک زرد مدور در وسط تشکیل شده است. رنگ پوسته تخم مرغ (سفید یا قهوه ای) با توجه به نژاد مرغ متفاوت است. تفاوت در این پوسته بر ارزش غذایی تخم مرغ تأثیر نمی گذارد. رنگ زرده تخم مرغ با توجه به رژیم غذایی مرغ تغییر می کند. در کسانی که با ذرت ، چمن سبز و جو تغذیه می شوند زرد تیره و در کسانی که با غذای آماده تغذیه می شوند زرد روشن است.

 

محتوای تغذیه ای 1 تخم مرغ چگونه است؟

 

1 تخم مرغ تقریباً 70-80 کالری است. تخم مرغ در مقایسه با بسیاری از غذاها یک غذای سیرکننده و کم کالری است. محتوای کربوهیدرات آن کاملاً کم است. تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین و 5 گرم چربی است. تخم مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن شما است. همانطور که می دانیم ، اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین ها هستند. از طرف دیگر ، اسیدهای آمینه ضروری اسیدهای آمینه ای هستند که نمی توانند در بدن ما تولید شوند و از خارج به دست می آورند. پروتئین های تخم مرغ هضم می شوند و صد در صد مورد استفاده قرار می گیرند بدون اینکه در بدن شما زائد باشد.

 

زرده یا سفیده تخم مرغ ؟

 

تفاوت اصلی بین تخم مرغ و زرده تفاوت آنها در اسیدهای آمینه است. 63٪ پروتئین های سفید تخم مرغ آلبومین هستند و باقی مانده آنها موسین ، موکوئید و آویدین است. زرده تخم مرغ غنی از ویتامین و فسویتین است. زرده تخم مرغ مقدار لیزین ، لوسین ، ایزولوسین و متیونین بیشتر از سفید است. در عین حال ، زرده تخم مرغ از نظر ویتامین ها و مواد معدنی غنی تر است. تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی آنتی اکسیدان است. اگر می خواهید از تخم مرغ بهره کامل ببرید ، زرده و سفید را با هم مصرف کنید.

 

آیا تخم مرغ کلسترول را افزایش می دهد؟

 

در حالی که برخی از متخصصان تخم مرغ را به دلیل بالا بردن کلسترول منع می کنند ، برخی دیگر آنها را توصیه می کنند.طبق توصیه های غذایی انجمن قلب آمریکا ، میزان کلسترول خوراکی توسط افراد سالم نباید بیش از 300 میلی گرم باشد. افراد با کلسترول بالا باید زیر 200 میلی گرم باشند.

 

مطالعات نشان داده است که خوردن رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده در افزایش کلسترول خون موثرتر از خوردن غذاهای حاوی کلسترول بالا است.تخم مرغ حاوی یک سوم 5 گرم چربی است که بیشتر اسیدهای چرب اشباع نشده و غیراشباع است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در تخم مرغ ، لسیتین تأثیر کمی بر کلسترول خون دارد.

 

تخم مرغ یک غذای عالی ، از نظر پروتئین معادل شیر مادر است. بنابراین ، به رژیم غذایی خود تخم مرغ اضافه کنید.

 

به امید روزهای سالم و آرام

آردینی اوخو
یکشنبه 20 تیر 1400
بؤلوملر :

روش های تسکین درد در زایمان

0 گؤروش
یازار:‌

https://fitmombirthgeek.com/wp-content/uploads/2019/10/mom-in-labor.png

روش های تسکین درد در زایمان

 

گزینه های تسکین درد شما

 

زایمان می تواند دردناک باشد ، یادگیری همه راه های کاهش درد می تواند مفید باشد. همچنین برای همه کسانی که در حین زایمان با شما خواهند بود مفید است که در مورد گزینه های مختلف تسکین درد و چگونگی حمایت از شما بدانند. از ماما یا پزشک خود بخواهید که آنچه در دسترس است را توضیح دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که برای شما بهترین است.

 

خواسته های خود را در برنامه تولد خود بنویسید ، اما به یاد داشته باشید که یک ذهن آزاد داشته باشید. ممکن است دریابید که می خواهید مسکن بیشتری از آنچه برنامه ریزی کرده اید استفاده کنید ، یا پزشک یا ماما می توانند مسکن های موثرتر را برای کمک به زایمان توصیه کنند.

 

خودیاری در بدو تولد

 

اگر موارد زیر را انجام دهید ، احساس راحتی و راحتی بیشتری خواهید داشت.

 

- در مورد درد زایمان اطلاعات کسب کنید. مطلع بودن باعث می شود احساس کنترل بیشتری داشته باشید و از اتفاقی که می افتد ترس کمتری داشته باشید. با ماما یا پزشک خود صحبت کنید ، از آنها س askال کنید و به کلاسهای قبل از زایمان بروید.

 

- آرامش ، آرامش و تنفس عمیق را یاد بگیرید.

 

- به حرکت خود ادامه دهید - موقعیت شما می تواند تفاوتی ایجاد کند ، بنابراین سعی کنید زانو بزنید ، به اطراف قدم بزنید یا عقب و جلو بچرخید.

 

- همسر ، دوست یا اقوام خود را برای حمایت از خود در هنگام زایمان بیاورید ، اما اگر شریک زندگی ندارید نگران نباشید - مامای شما تمام حمایت های لازم را به شما می کند.

 

- از شریک زندگی خود بخواهید که به شما ماساژ دهد - اما ممکن است متوجه شوید که نمی خواهید لمس شوید.

 

- دوش آب گرم بگیرید.

 

تزریق پتیدین در هنگام زایمان

 

این تزریق دارویی به نام پتیدین در ران یا باسن شما برای تسکین درد است. می تواند به آرامش شما کمک کند. بعد از تزریق حدود 20 دقیقه طول می کشد تا اثر بگذارد. این اثرات 2 تا 4 ساعت طول می کشد ، بنابراین اگر به مرحله خروج کودک (دوم) از زایمان نزدیک می شوید ، توصیه نمی شود.

 

اثرات جانبی

 

- ممکن است باعث شود برخی از خانم ها سرگیجه ، مریضی و فراموشی به خود بگیرند

 

- اگر پتیدین یا دیامورفین خیلی نزدیک به زمان زایمان تجویز شود ، ممکن است بر تنفس کودک تأثیر بگذارد ، در این صورت داروی دیگری برای معکوس کردن اثر تجویز می شود.

 

- این داروها می توانند اولین تغذیه کودک را به تأخیر بیندازند

 

اپیدورال

 

اپیدورال نوعی بی حسی موضعی است. اعصاب حرکتی را که از کانال زایمان به مغز منتقل می کنند بی حس می کند. باعث خوابیدن نمی شود. برای اکثر خانم ها ، اپیدورال تسکین کامل درد را فراهم می کند. این می تواند برای زنانی که زایمان طولانی یا به خصوص دردناکی داشته اند مفید باشد. تنها فردی که می تواند اپیدورال انجام دهد ، متخصص بیهوشی است ، بنابراین در خانه در دسترس نخواهد بود.

 

اینکه بعد از اپیدورال چقدر می توانید پاهایتان را حرکت دهید بستگی به ماده بی حسی موضعی دارد. برخی بیمارستان ها اپیدورال "متحرک" را ارائه می دهند ، به این معنی که می توانید در اطراف قدم بزنید.

 

با این حال ، این امر همچنین نیاز به نظارت از راه دور (با دور سنجی) ضربان قلب کودک دارد و بسیاری از بیمارستان ها برای انجام این کار مجهز نیستند. از ماما خود بپرسید که آیا بیمارستان محلی شما اپیدورال متحرک است.

 

اپیدورال چگونه کار می کند؟

 

برای انجام اپیدورال ، در حالی که به پهلو دراز کشیده اید یا در حالت خمیده نشسته اید ، یک متخصص بیهوشی کمر شما را با داروی ضد عفونی کننده تمیز می کند ، یک قسمت کوچک را با مقداری بی حس کننده موضع بی حس می کند و سپس یک سوزن را به پشت وارد می کند. یک لوله بسیار نازک از طریق سوزن به پشت شما منتقل می شود ، نزدیک اعصابی که سیگنال های درد را از رحم حمل می کنند. داروها (معمولاً مخلوطی از بی حس کننده موضعی و مواد افیونی) از طریق این لوله تجویز می شوند. راه اندازی اپیدورال حدود 10 دقیقه و اثر آن 10-15 دقیقه دیگر طول می کشد. در ابتدا همیشه کاملاً کار نمی کند و ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. انقباضات شما و ضربان قلب کودک باید به طور مداوم کنترل شود. این بدان معنی است که در اطراف شکم خود کمربند دارید و احتمالاً یک گیره به سر کودک متصل شده است.

 

اثرات جانبی

 

- اپیدورال بسته به ماده بی حس کننده موضعی ممکن است پاهای شما را تشدید کند.

 

- فشار خون ممکن است کاهش یابد (افت فشار خون) ، اما این نادر است زیرا مایعات منتقل شده از طریق قطره در بازو به حفظ فشار خون خوب کمک می کند.

 

- اپیدورال می تواند مرحله دوم زایمان را طولانی کند. برای کمک به زایمان کودک ممکن است به پنس یا خلا نیاز باشد (زایمان ابزاری).

 

هنگام اپیدورال ، ماما یا پزشک شما بیشتر صبر می کنند تا سر کودک پایین بیاید (قبل از شروع فشار دادن) ، مگر اینکه کودک شما علائم پریشانی نشان دهد. این شانس شما برای نیاز به زایمان ابزاری را کاهش می دهد. گاهی اوقات بیهوشی کمتری به انتهای بدن می رسد ، بنابراین اثر کاهش می یابد و ممکن است احساس طبیعی هل دادن کودک به بیرون را داشته باشید.

 

به دلیل اپیدورال ممکن است در ادرار کردن مشکل داشته باشید. برای کمک به شما ممکن است یک لوله کوچک به نام کاتتر در مثانه قرار گیرد. از هر 100 زن 1 نفر بعد از اپیدورال سردرد می گیرد. اگر این اتفاق بیفتد ، قابل درمان است. ممکن است کمر شما برای یک یا دو روز کمی درد داشته باشد ، اما اپیدورال باعث درد طولانی مدت کمر نمی شود.

 

در باره از هر 2000 زن 1 نفر پس از بچه دار شدن احساس سوزن سوزن شدن یا سوزن سوزن شدن در پا می کند. این احتمالاً بیشتر از زایمان اپیدورال ناشی از زایمان است.

 

استفاده از آب در زایمان (زایمان در آب)

 

قرار گرفتن در آب می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید و احساس انقباضات درد کمتری ایجاد کند. بپرسید آیا می توانید دوش بگیرید یا از استخر زایمان استفاده کنید. آب در دمای مناسب و نه بالاتر از 5/37 درجه نگه داشته می شود و دمای شما کنترل می شود.

 

دستگاه های TENS

 

TENS مخفف عبارت تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. بعضی از بیمارستان ها دستگاه TENS دارند. در غیر این صورت ، می توانید دستگاه خود را اجاره کنید. اگر به TENS علاقه مند هستید ، نحوه استفاده از آن را در ماه های بعدی بارداری یاد بگیرید. از مامای خود بخواهید تا نحوه کار را به شما نشان دهد.

 

ماشین های TENS چگونه کار می کنند؟

 

الکترودها به پشت شما چسبانده می شوند و توسط سیمها به یک محرک کوچک باتری متصل می شوند. با نگه داشتن این مقدار جریان کم و مطمئن از طریق الکترودها به خودتان می دهید. می توانید هنگام استفاده از TENS حرکت کنید.

 

اعتقاد بر این است که TENS با تحریک بدن برای تولید بیشتر مسکن های طبیعی درد خود به نام اندورفین کار می کند. همچنین تعداد سیگنال های درد ارسال شده توسط نخاع به مغز را کاهش می دهد.

 

عوارض جانبی ماشین های TENS

 

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای شما یا کودک وجود ندارد.

 

روش های جایگزین برای تسکین دردهای زایمان

 

درمان های جایگزین مانند طب سوزنی ، رایحه درمانی ، هومیوپاتی ، هیپنوتیزم ، ماساژ و رفلکسولوژی ممکن است انتخاب شوند. ثابت نشده است که بیشتر این تکنیک ها برای تسکین درد موثر هستند. اگر می خواهید از هر یک از این روش ها استفاده کنید ، مهم است که آنها را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید و بیمارستان را از قبل مطلع کنید. بیشتر بیمارستان ها آنها را به عنوان تسکین درد در هنگام زایمان ارائه نمی دهند. اگر می خواهید هر یک از این تکنیک ها را امتحان کنید ، مطمئن شوید که پزشک به درستی آموزش دیده و با تجربه است.

آردینی اوخو
پنجشنبه 17 تیر 1400
بؤلوملر :

سرطان روده بزرگ چیست؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://i-sam.unimedias.fr/2019/10/01/cancer_du_colon.jpg

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ یک بیماری بدخیم است که در روده بزرگ ایجاد می شود و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

 

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ علائم زیادی دارد. این علائم ممکن است بسته به محل سرطان روده بزرگ متفاوت باشد. یافته هایی مانند خونریزی پنهان ، کم خونی و کاهش وزن در سرطان های واقع در روده بزرگ راست برجسته است. در سرطان های واقع در روده بزرگ چپ. علائمی مانند تورم در شکم ، تغییر در اجابت مزاج و خونریزی مقعدی ممکن است ایجاد شود. با این حال ، در سرطان رکتوم ، خونریزی مقعدی و تغییر شکل مدفوع در خط مقدم است.

 

تشخیص سرطان روده بزرگ

ساده ترین آزمایش که نشان می دهد سرطان روده بزرگ است ، خون پنهانی در مدفوع است. سرطانهای پیشرفته در معایناتی مانند توموگرافی و سونوگرافی نیز دیده می شوند. با این حال ، تشخیص قطعی توسط کولونوسکوپی انجام می شود.

 

 

 

مراحل سرطان روده بزرگ

در مورد مرحله IV ، سرطان به اندام های دیگر گسترش یافته و بهره از درمان جراحی کاهش می یابد. قرار داشتن در مرحله قابل درمان برای سرطان روده بزرگ یک شانس است.

 

 

 

درمان سرطان روده بزرگ

سرطان هایی که فقط به روده بزرگ محدود می شوند باید بدون انتظار عمل شوند. این وضعیت برای سرطان مقعد کمی متفاوت است ، رادیوتراپی و شیمی درمانی می توانند با توجه به شرایط بالینی بیمار و مرحله بیماری قبل از جراحی استفاده شوند.

 

 

 

جراحی سرطان روده بزرگ

پس از ارزیابی بیهوشی بیمار از جراحی سرطان روده بزرگ ، مناسب ترین روش باید برای بیمار انتخاب شود. استفاده از یک روش برای هر بیمار بسیار دقیق نخواهد بود ، روش جراحی باید با توجه به سن بیمار ، شرایط بالینی و تجربه جراح انتخاب شود.

 

شیمی درمانی در سرطان روده بزرگ چه مدت طول می کشد؟

ما با توجه به مشاوره آنکولوژی و آسیب شناسی نهایی ، شیمی درمانی را در سرطان روده بزرگ برنامه ریزی می کنیم. این برای هر بیمار متفاوت است. انتخاب داروها و مدت زمان مصرف ممکن است بسته به سن بیمار ، وضعیت قلب و سایر اعضای بدن او متفاوت باشد.

 

 

 

آیا سرطان روده بزرگ کشته می شود؟

سرطان روده بزرگ یک بیماری بسیار کشنده است. در بیمارانی که تحت درمان مناسب یا مراحل پیشرفته قرار نگرفته اند ، می تواند کشنده باشد. انسداد ناشی از سرطان روده بزرگ همچنین می تواند منجر به سوراخ شدن و مرگ ناگهانی در شکم شود.

 

 

 

چه مدت سرطان روده بزرگ رخ می دهد؟

همه سرطان های روده بزرگ از پولیپ ایجاد می شوند. در حالی که حدود 5 سال طول می کشد تا یک پولیپ ایجاد شود ، اما تبدیل آن از پولیپ به سرطان حدود 5 سال طول می کشد.

آردینی اوخو
چهارشنبه 16 تیر 1400
بؤلوملر :

نکات ایمنی برای سفید کردن دندان‌ ها

0 گؤروش
یازار:‌


 https://gumsbygohel.com/wp-content/uploads/2020/02/Tips-Before-And-After-Having-Teeth-Whitening-1.jpg

در این مقاله به نکاتی در مورد ایمنی برای سفید کردن دندان‌ ها خواهیم پرداخت. به لطف بلیچینگ دندان، لبخند زیبا و خیره کننده در دسترس همگان قرار دارد. از نوارهای سفید کننده دندان بدون نسخه گرفته تا بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک، گزینه‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌های لکه دار و تیره رنگ وجود دارد. وقوع عوارض جانبی هنگام استفاده از محصولات سفید کننده طبق دستورالعمل توصیه شده معمول نیست، اما ممکن است اتفاق بیفتند.

ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید

 

حتی اگر تصمیم دارید دندان‌های خود را در خانه سفید کنید، یک معاینه دندانپزشکی برای جرم‌گیری و بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان ضروری است. ممکن است برای بازگرداندن درخشش لبخند فقط به جرم گیری دندان نیاز داشته باشید. همچنین دندانپزشک در حین معاینه پوسیدگی‌ها و سلامت لثه‌های شما را بررسی خواهد کرد. برای سلامت دهان و دندان شما انجام اقدامات دندانپزشکی قبل از سفید کردن دندان‌ها ایمن‌تر است. از دندانپزشک خود بپرسید که استفاده از کدام سیستم سفید کردن دندان را توصیه می‌کند و روش درمانی مورد نظر تا چه حد دندان‌ها را سفیدتر می‌کند. دندان‌ها با افزایش سن تیره‌تر می‌شوند و میزان تغییر رنگ در افراد مختلف متفاوت است.

هوشمندانه خرید کنید

 

سفیدکننده‌های خانگی که به طور معمول از کاربامید پراکسید با غلظت 10٪ تا 20٪ ساخته می‌شوند. محصولی با غلظت پراکسید در محدوده 10٪ تا 20٪ را انتخاب کنید. اگر محصول سفید کننده دهان شما را آزار نمی‌دهد اما سفیدی مورد نظر را ایجاد نمی‌کند، می‌توانید محصول با غلظت بالاتری را انتخاب کنید. اگر سؤالی در این ارتباط دارید، دندانپزشک شما می‌تواند به یافتن سفید کننده‌ی متناسب با نیاز شما باشد، کمک کند.

تجهیزات بلیچینگ

برای ایمنی برای سفید کردن دندان‌ دستورالعمل‌ها را دنبال کنید . نوار و ژل‌های سفید کننده دندان را بیش از زمان توصیه شده استفاده نکنید. ممکن است باعث التهاب لثه و مشکلات دیگر دهان و دندان شود. برای محافظت از دندان‌های خود پس از سفید کردن دندان، چند ساعت از مصرف نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی یا سایر نوشیدنی‌های اسیدی خودداری کنید.

نوار بلیچینگ

چه زمانی نباید از بلیچینگ دندان استفاده کرد

 

ایمنی برای سفید کردن دندان‌، زنان باردار یا مادران شیرده باید سفید کردن دندان را به تعویق بیندازند. بلیچینگ دندان برای تاج‌ها و لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر قابل ‌استفاده نمی‌باشد؛ بنابراین اگر رنگ دندان اطراف آنها را تغییر دهید، ممکن است یک لبخند نامتناسب شکل گیرد، در نتیجه پرکننده‌ها و تاج‌های قدیمی باید جایگزین شوند.

از دندان‌های حساس محافظت کنید

 

دندان‌های شما ممکن است بعد از سفید شدن مدتی حساسیت داشته باشند، اما معمولاً این حساسیت کوتاه‌مدت است. اگر دندان‌ها و لثه‌های شما سالم باشند ممکن است مشکلات کمتری را تجربه کنید. اگر حساسیت شما را آزار می‌دهد، درمان را متوقف کنید و با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

اگر قالب‌های پر از ژل که مانند محافظ دهان روی دندان قرار می‌گیرد، مناسب نباشند، به لثه‌ها آسیب می‌زنند. اگر با این مشکلات مواجه شده‌اید بهتر است، استفاده از این محصول صرف‌نظر کنید.

در سفید کردن دندان‌ ها زیاده‌روی نکنید

 

برای ایمنی برای سفید کردن دندان‌زیاده روی نکنید. سفید کردن بیش از حد دندان چه مقداری است؟ اگر دستورالعمل‌های محصولات سفیدکننده را به‌دقت انجام دهید و نتیجه موردنظر را کسب کنید، معمولاً یک جلسه استفاده ماهیانه از محصولات سفیدکننده دندان کافی است. هنگامی‌که دندان‌های شما به رنگ دلخواه شما رسید، باید بلیچینگ را حداقل دو بار در سال تکرار کنید.

 

آردینی اوخو
چهارشنبه 9 تیر 1400
بؤلوملر :

روانشناسی تغذیه - چرا نمی توانیم غذا خوردن را متوقف کنیم؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://mysupplementrd.com/wp-content/uploads/2020/09/Depositphotos_262515184_xl-2015-scaled.jpg

دانیم اگر کم غذا بخوریم و بیشتر حرکت کنیم ، نمی توانیم این کار را انجام دهیم؟ چرا رژیم هایی که با اشتیاق از روز دوشنبه شروع می شوند در اواسط هفته به پایان می رسند؟ چرا ما از روش های لاغری گرفته تا رژیم های لاغر 7 کیلو در هفته ، روش هایی را ادامه می دهیم که موثر نیستند؟ طبق مطالعات انجام شده ، 95٪ از کسانی که با رژیم گرفتن وزن کم می کنند ، طی 5 سال وزن از دست رفته یا حتی بیشتر را از دست می دهند. از آنجا که غذا خوردن رفتاری است که مستقیماً تحت تأثیر افکار و احساسات ما قرار دارد ، رژیم های غذایی برای تغییر این رفتار ناکافی هستند.

 

چگونه می توانید از یک اختلال تغذیه بهبود پیدا کنید؟

 

·       دست از سرزنش و برچسب زدن به غذا خوردن بردارید برچسب ها و صفت های منفی مانع از بروز رفتار مثبت می شوند و ما را اسیر این صفت می کنند.

 

·       فقط به این دلیل که نمی توانید اشتهای خود را کنترل کنید ، به این معنی نیست که ضعیف هستید. وقتی برای احساس طعم و مزه غذای مصرفی خود به آرامی و با آرامش غذا می خوریم ، سیگنال های سیری را به مغز خود می فرستیم.

 

·       رژیم های سخت و محدود را انجام ندهید. این موارد اغلب منجر به شکست و پرخوری متعاقب آن می شود. زیرا کمبود هر چیزی باعث می شود که آن را بیشتر بخواهیم.

 

·       وقتی متوجه شدید که غیرقابل کنترل غذا می خورید ، بررسی کنید که آیا واقعاً گرسنه هستید. اگر گرسنه نیستید ، سعی کنید احساسات و فکرهایی را که شما را به خوردن غذا سوق می دهد جلب کنید.

 

·       فراتر از گرسنگی جسمی ، ممکن است احساس گرسنگی عاطفی داشته باشید ، به خصوص اگر غذاهایی را که کالری زیادی دارند و انرژی می دهند ترجیح می دهید. کاهش وزن بدون یافتن دلیل اصلی احساسی عدم توانایی در کاهش وزن غیرممکن است.

 

دریافت حمایت روانشناختی از یک روانشناس در این زمینه به شناسایی و حل عوامل روانشناختی کمک می کند.

 

برای اینکه فرد با برنامه های شخصی سازی شده و مطالعات تغییر رفتار در درمان ، به یک وزن سالم برسد ، اول از همه ؛ ما عادات غذایی شما را بررسی کرده و توصیه های لازم را ارائه می دهیم. با استفاده از تکنیک های رفتاری شناختی مانند پیگیری اینکه چه چیزی ، چه زمانی ، چه مقدار غذا می خورید و فعالیت های بدنی شما ، کنترل عوامل تحریک کننده غذا ، کندی غذا خوردن ، ما درمانی را برای ایجاد تغییرات رفتاری دائمی و آگاهی روانشناختی اعمال می کنیم.

آردینی اوخو
یکشنبه 6 تیر 1400
بؤلوملر :

برای داشتن لبخند سالم چگونه باید تغذیه کنیم؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://specialistorthodontistharleystreet.co.uk/images/jan20-1.jpg

 

هنگامی که صحبت از سلامت دهان و دندان می شود ، تغذیه باید مستقیماً به ذهن خطور کند. اگرچه به آن اهمیت لازم داده نمی شود ، اما این یک واقعیت انکارناپذیر است که هر غذایی که می خوریم به طور مستقیم بر سلامت دهان و ساختار دندان ما تأثیر می گذارد.کلینیک دندانپزشکی کرج

 

با فناوری امروز ، درک بیماری و پیشگیری نیز در حال تغییر است. در گذشته ، وقتی فردی به بیماری مبتلا می شد ، تحت معالجه قرار می گرفت و سعی در یافتن راه حلی داشت. با امکانات فعلی ، هدف این است که اقدامات احتیاطی انجام شود و بیماری قبل از اینکه به فرد برسد ، یعنی "محافظت از سلامتی". از این نظر ، محافظت از سلامت دهان و دندان ما مانند سایر اعضای بدن بسیار مهم است.

 

با توجه به تحقیقات انجام شده ، امروزه مشخص شده است که به دلیل عادتهای بد غذایی ، پوسیدگی و از دست دادن دندان زیادی وجود دارد. تشکیل پوسیدگی مشکلی است که تقریباً همه تجربه کرده اند. این یک وضعیت نامطلوب است زیرا باعث درد شدید و مشکلات بینایی می شود.کلینیک دندانپزشکی کرج

 

تشکیل پوسیدگی

 

برای توضیح آن ساده دهان ما از یک محیط اساسی تشکیل شده است و ترشح بزاقی ما وظیفه دارد این مقدار pH را در تعادل نگه دارد و از دهان در برابر باکتری ها محافظت کند. اما در بعضی موارد داخل دهان اسیدی می شود و در صورت رسیدن این اسیدها به دندان ها ، به مرور زمان به دلیل تأثیر باکتری ها ، پوسیدگی ایجاد می شود. در مراحل پیشرفته ، ممکن است از دست دادن دندان رخ دهد.

 

چه مسیری را باید طی کنیم؟

 

برای جلوگیری از همه اینها ، باید از غذاهایی که باعث کاهش PH دهان می شوند ، دوری کنیم. مثلا؛ کربوهیدرات هایی که در دهان هضم می شوند ، غذای ناخواسته یا مواد قندی که می خوریم می توانند در طولانی مدت آسیب ببینند. اگر قندی را که می خواهیم با وعده های غذایی مختلف در وعده اصلی بخوریم ، مصرف کنیم ، وضعیت را متعادل کرده و آسیب را به حداقل می رسانیم. علاوه بر این ، غذاهای زیاد نمکی ، مصرف مکرر الکل ، سیب زمینی سرخ کرده ، میوه های خشک شیرین ، چیپس ، کراکر و تنقلاتی مانند کلوچه ها تأثیر منفی می گذارد.

 

 مواد مغذی هر چه روی دندان باشد ، باکتری ها از آن بهره مند می شوند. مثلا؛ تا زمانی که یک ماده غذایی کربوهیدرات پر شده در حفره دندان مسواک نشود ، با باکتری ها به دندان آسیب می رساند.

 

دوران کودکی

 

بسیاری از کودکان هستند که در مورد بهداشت دهان و دندان ناخودآگاه بزرگ می شوند. طبق مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) انجام شده است ، مشخص شده است که 60-90٪ کودکان در سن مدرسه در سراسر جهان دارای پوسیدگی دندان هستند.

 

به همین ترتیب ، اگر به ایران نگاه کنیم ، این میزان در مطالعه ای که توسط پروفایل بهداشت دهان و دندان و دندان ایران در سال 2004 انجام شد ، 61 درصد تعیین شد.

 

رژیم غذایی نامناسب و تمیز نکردن صحیح دندان ها این نتایج را به همراه دارد. متخصصان توصیه می کنند دو بار در روز ، بعد از صبحانه و قبل از خواب شب ، مسواک بزنید. این نه تنها در دوران کودکی بلکه در بزرگسالان نیز صدق می کند. مسواک زدن قبل از خواب بسیار مهم است. در شب ، با کاهش ترشح بزاق دهان ما تا حدی به روی باکتری ها باز می شود. برای اینکه آسیب های ناشی از باکتری ها به حداقل برسد ، بهتر است با تمیز کردن دندان ها بخوابیم. با این وجود لازم است قبل از خواب شب از غذاهای کربوهیدرات دار دور باشید. این عادت عادتی است که می تواند علاوه بر بدتر شدن سلامت دهان ، بلکه منجر به چاقی در آینده شود.

 

نوزادی

 

اگر به دوره نوزادی نگاهی بیندازیم ، اگر مادران شیرده پس از تغذیه شبانه دندان های کودک را با پارچه پاک کنند ، این از کودک آنها در برابر "پوسیدگی دوران کودکی" که ممکن است در آینده ایجاد شود ، محافظت می کند. پوسیدگی در اوایل کودکی پوسیدگی دندان است که ممکن است به دلیل کربوهیدرات موجود در شیر ایجاد شود.

 

غذاهایی با تأثیر مثبت

 

ما در طول روز غذاهای متنوعی مصرف می کنیم. این غذاها شامل غذاهایی هستند که به عنوان محافظ دندان های ما عمل می کنند. مثلا؛ غذاهای مبتنی بر پروتئین محافظ هستند زیرا محیط قلیایی ایجاد می کنند. غذاهایی مانند تخم مرغ ، ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ، به ویژه پنیر ، از سلامت دندان حمایت می کنند.

 

علاوه بر این ، آدامس های بدون قند ، یعنی آدامس های حاوی مواد شیرین کننده ، نیز یک اثر محافظتی برای دندان ها دارند. زایلیتول در لثه به دلیل افزایش ترشح بزاق ، تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد و باعث ایجاد یک محیط ضد باکتری در دهان می شود.

 

شستشوی دهان با آب بعد از خوردن غذا و به خصوص پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی و شیرین باعث خنثی شدن داخل دهان می شود. علاوه بر این ، تمیز کردن باقی مانده های بزرگ در دهان باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

 

 

 

بوی بد دهان

 

مراقبت از بهداشت دندان و دهان نیز از ما در برابر بوهای نامطبوع دهان محافظت می کند. با این حال ، برخی شرایط ممکن است باعث بوی بد دهان شود. مثلا؛ بوی بد دهان ممکن است در افرادی که دیابت ، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی دارند به طور غیر ارادی رخ دهد. جدا از اینها ، رژیم کم کربوهیدرات می تواند باعث بوی بد دهان شود زیرا باعث تشکیل کتون در بدن ما می شود.

 

به همین دلیل ، اساسی ترین هدف ما محافظت از سلامتی ما در ابتدای کار است.

 

رژیم غذایی متعادل در طول روز ؛ مصرف سبزیجات سالم ، داشتن وعده های غذایی منظم و کافی ، نوشیدنمصرف غلات غنی از آلو ، پرهیز از مصرف غذاهای بیش از حد چرب و شیرین و از همه مهمتر ، صرف صبحانه از مراحل مهم محافظت از سلامتی ماست.

 

فراموش نکنیم که بدن همیشه در ارتباط با خودش است ، ما باید به همان اندازه که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهیم ، بیماری های دیگر را نیز در نظر بگیریم و از مراجعه منظم به یک متخصص غافل نشویم.

آردینی اوخو
چهارشنبه 2 تیر 1400
بؤلوملر :