https://th.bing.com/th/id/OIP.f2VXedMB1g3mKjdw5uFlggHaD3?pid=ImgDet&rs=1

6 راه برای افزایش شیر مادر

 

شیر مادر مناسب ترین غذا برای کودک است. یک مادر سالم تقریباً 700 - 800 میلی لیتر شیر در روز ترشح می کند. بیشتر مادران از کمبود شیر خصوصاً در ماه های اول تولد کودک خود شکایت دارند. به جای اشتباهاتی که هنگام تغذیه بدون نگرانی مرتکب می شوید ، می توانید شیر خود را با تغذیه صحیح افزایش دهید.

 

1 -  سه لیتر مایع در روز نوشیده شود

 

مصرف آب مهمترین عاملی است که باعث افزایش تغذیه و کمیت شیر ​​می شود. بیش از 80٪ شیر مادر را آب تشکیل می دهد برای اینکه مقدار شیر کافی باشد ، مادر باید حداقل 3 لیتر مایعات در روز مصرف کند. مایعات از دست رفته پس از شیردهی را دوباره پر کنید. تأمین این نیاز از 2 تا 2.5 لیتر آب و بقیه از نوشیدنی هایی مانند چای های گیاهی ، آیران و کمپوت بدون قند امکان پذیر است.

 

2- رازیانه

 

باعث تحریک تولید استروژن و پرولاکتین می شود که برای شیر مادر لازم است و باعث افزایش محتوای چربی شیر می شود. علاوه بر این ، رازیانه از طریق شیر مادر به کودک می رسد و از مشکلات گوارشی و سوi هاضمه جلوگیری می کند. می توانید با مصرف 2-3 فنجان چای رازیانه در روز بدون قند ، مقدار شیر را افزایش دهید.

 

3- هویج

 

هویج حاوی فیتواستروژن است ، یک ماده شیمیایی گیاهی که با پشتیبانی از رشد سالم بافت پستان و تشکیل شیر مانند استروژن عمل می کند. فیتواستروژن تولید شیر را افزایش می دهد. هورمون استروژن باعث بهبود مجاری شیر در بافت پستان می شود. هویج حاوی مقادیر بسیار بالایی از بتا کاروتن است. کاروتن بتا در هویج به ویتامین A در بدن تبدیل می شود. ویتامین A همچنین نقش مهمی در رشد نوزادان دارد. حتماً روزانه 1 عدد هویج به سالادها اضافه کنید.

 

4- محصولات لبنی

 

شیر در تغذیه مادران جایگاه بسیار مهمی دارد. نوشیدن شیر نسبت شیر ​​مادر را افزایش می دهد.

کلسیم موجود در شیر از طریق شیردهی از کودک به مادر منتقل می شود و بنابراین رشد استخوان کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. حداقل دو لیوان محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر در روز مصرف کنید.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.uZGIvFYX-I8DhFe-04FvLgHaHa?pid=ImgDet&rs=1

5- پروتئین

 

پروتئین در تغذیه مادران شیرده از اهمیت زیادی برخوردار است. منابع پروتئین حیوانی گوشت ، ماهی و تخم مرغ است ، در حالی که منابع پروتئین گیاهی غذاهایی مانند لوبیا ، نخود و لوبیای کلیه است. هر روز 1 عدد تخم مرغ و 1 قسمت وعده غذایی سبزیجات همراه با گوشت یا حبوبات باید مصرف شود. برای افزایش استفاده از پروتئین در بدن ، باید آن را همراه با سالاد سرشار از ویتامین C مصرف کنید.

 

6- جو دوسر

 

جو دو سر حاوی فیبر زیادی است و حتی فقط یک فنجان جو دوسر می تواند اکثر فیبرهای مورد نیاز بدن را تأمین کند. جو دوسر منبع خوبی از آهن است و با اثر آرام بخشی باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود که به شیر اجازه می دهد از مجاری پستان حرکت کند. به همین دلیل ، ترشح شیر ​​از طریق کانال ها سرعت می گیرد. می توانید صبحانه خود را با جو دو سر غنی کنید ، یا آن را با شیر مصرف کنید.

شنبه 23 اسفند 1399
بؤلوملر :