https://www.orthodonticslimited.com/wp-content/uploads/2010/11/bad-for-your-teeth.jpg

نوشیدنی های اسیدی چگونه بر دندان های شما تأثیر می گذارند؟

مقاومت در برابر شیرینی کف دار یک نوشابه سرد ممکن است در بعضی مواقع دشوار باشد ، به خصوص با یک برگر یا یک برش پیتزا. با این حال ، وقتی از نظر سلامتی به آن نگاه می کنیم ، می دانیم که می تواند برای سلامت دهان و دندان و بدن ما کاملا مضر باشد.

 

نوشیدنی های اسیدی با دندان چه می کنند؟

 

هنگامی که یک نوشیدنی اسیدی می نوشید ، قند موجود در آن با باکتری های موجود در دهان ترکیب می شود. این باعث می شود اسیدی ایجاد شود که به دندان حمله کند. رژیم غذایی کولا به خودی خود دارای اسید است و می تواند حتی بیشتر به دندان آسیب برساند. هنگامی که یک جرعه جوش شیرین می نوشید ، اسید تشکیل شده به مدت بیست دقیقه به دهان شما حمله می کند و مینای دندان را می پوشاند. کودکان و نوجوانان خردسال تمایل بیشتری به پوسیدگی دندان دارند زیرا مینای دندان آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است. با محدود کردن در مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین و همچنین مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز ، با استفاده از نخ دندان می توانید خطر پوسیدگی دندان و سایر مشکلات را کاهش دهید. همچنین مهم است که به طور مرتب برای تمیز کردن به دندانپزشک مراجعه کنید و با مشکلات احتمالی مقابله کنید.

 

شکاف و فرسایش

 

دو اثر اصلی دندانپزشکی نوشابه ، حفره و فرسایش است. اسیدها به مینای دندان حمله می کنند و سختی آن را کاهش می دهند. لایه بعدی دندان عاج است و نوشابه همچنین می تواند به عاج آسیب برساند. آسیب به مینای دندان می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

 

چه چیزی را می توان به جای نوشیدنی های اسیدی نوشید؟

 

یکی از مهمترین جنبه های سلامت عمومی کمبود آب بدن است. نوشابه در واقع می تواند باعث کم آبی بدن شود ، زیرا بیشتر نوشابه ها حاوی کافئین و قند هستند. نوشیدنی های ورزشی نیز غالباً حاوی قندی هستند که می توانند باعث ایجاد حفره شوند. نوشیدنی های ورزشی ، نوشابه و لیموناد نیز می توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند و منجر به پوسیدگی سریعتر دندان ها شوند. برای هیدراته ماندن باید آب مصرف کنید. نه تنها برای شما مفید است ، بلکه مانند بسیاری از نوشیدنی های دیگر به دندان های شما آسیب نمی رساند.

 

چگونه از آسیب دیدن دندان جلوگیری کنیم

 

بهترین روش برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ، قطع مصرف نوشابه است. اگر می خواهید به نوشیدن این نوشیدنی ها ادامه دهید ، باید در حد متوسط ​​انجام شود. همچنین باید چنین نوشیدنی هایی را سریع مصرف کنید زیرا نوشیدن هرچه بیشتر طول بکشد ، آسیب دیدن دندان نیز بیشتر می شود. استفاده از نی نیز ایده خوبی است. نی می تواند به شما کمک کند قند را از روی دندان هایتان دور نگه دارید. همچنین باید دهان خود را بعد از نوشیدن نوشابه با آب بشویید زیرا می تواند اسیدها و قندها را بشوید ، این امر می تواند از حمله آنها به دندان های شما جلوگیری کند.

 

شما باید از نوشیدن این نوشیدنی ها قبل از خواب خودداری کنید ، زیرا قند و اسید می توانند دندان های شما را در تمام طول شب مورد حمله قرار دهند. اگرچه به نظر می رسد مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه ، ایده خوبی به نظر برسد ، اما در واقع باید سی تا شصت دقیقه صبر کنید. اصطکاک ناشی از مسواک زدن می تواند آسیب بیشتری ببیند زیرا دندان در برابر قند و اسید حمله کننده به آن آسیب پذیر است.

 

این نوشیدنی ها در مورد سلامتی عمومی انتخاب خوبی نیستند. اگر ترجیح می دهید از نوشیدنی های گازدار و اسیدی استفاده کنید ، مصرف آن در حد متوسط ​​و محافظت از سلامت دندان در این فرآیند مهم است.

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
بؤلوملر :