https://d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.net/adventistmedia/pages/1134/attachments/original/1564029600/Pg21-GettyImages-913580740.jpg?1564029600

 

اسهال را فراموش نکنید.

 

ما در اواسط تابستان هستیم. آیا می دانید اسهال در بالای لیست شایع ترین بیماری های عفونی در نوزادان و کودکان در این ماه ها است؟ آیا می دانید سالانه حداقل 1 میلیارد کودک زیر 5 سال در جهان از اسهال رنج می برند و 80٪ آنها یعنی 4 میلیارد کودک و نوزاد زیر 2 سال هستند. آیا می دانید ذات الریه اولین در لیست بیماری های عفونی است که بیشترین مرگ و میر را در کودکان خردسال در جهان و در کشور ما ایجاد می کند و اسهال در رتبه دوم است؟ آیا می دانید سالانه در دنیا حدود 2 میلیون کودک به دلیل اسهال می میرند؟

 

نوزادان شیر داده شده زیر 6 ماه ممکن است 5 تا 6 بار در روز پوکی به رنگ زرد طلایی ، کمی شکل و کمی معطر داشته باشند. کودکان بزرگتر 2 تا 4 بار در روز بوی زرد یا قهوه ای ، بوی مشخص تر ، مدفوع ضخیم تر و شکلی دارند. بسته به غذاهای خورده شده ، ممکن است روزانه در رنگ و بوی مدفوع تغییراتی ایجاد شود. اگر یک کودک یا کودک در تعداد مدفوع روزانه نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد ، اگر مدفوع بسیار آب دار و گازدار شده باشد ، اگر مدفوع بوی زیادی داشته باشد ، اگر تغییر قابل توجهی در رنگ مدفوع داشته باشد و اگر در مدفوع مخاط یا خون وجود داشته باشد ، اسهال آغاز شده است. علاوه بر اسهال ، بیمار ممکن است استفراغ ، درد شکم ، تب بالا ، کاهش اشتها ، ضعف شدید و خواب آلودگی را تجربه کند.

 

اسهال تابستانی را نباید دست کم گرفت. بزرگترین دلیل خطرناک بودن اسهال ، حذف آب و نمکی مانند سدیم و پتاسیم از بدن از طریق استفراغ و مدفوع آبکی است. اگر درمان به موقع و موثر اعمال نشود ، به دلیل از بین رفتن نمک و آب ، وضعیت کودکان به سرعت بدتر می شود. در نتیجه ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود ، شوکه شود و حتی بمیرد.

 

اگر کودک مبتلا به اسهال حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشد ، باید فورا با پزشک متخصص اطفال مشورت شود:

 

* اگر کودک یا کودک خیلی بیشتر و معمول بیش از حد معمول مدفوع می کند ،

 

* اگر مکیدن یا تغذیه بیمار به طور قابل توجهی ضعیف شده باشد ،

 

* اگر استفراغ شدید و مکرر داشته باشند ،

 

* اگر تب زیر بغل از 38.5 درجه و مدت آن بیش از 48 ساعت باشد ،

 

* اگر 5-6 روز از شروع اسهال گذشته باشد ،

 

* اگر شکم درد شدید دارید ،

 

* اگر میزان ادرار نسبت به روزهای گذشته بسیار کاهش یافته باشد

 

* اگر هنگام گریه اشک جاری نشود ،

 

* اگر زبان خیس نیست اما چسبناک یا خشک است ،

 

* اگر در مدفوع خون یا مخاط وجود دارد ،

یکشنبه 27 تیر 1400
بؤلوملر :