https://th.bing.com/th/id/OIP.w1plwFgtW9HdAOMtQaX8yAHaFj?pid=ImgDet&rs=1

واسکولیت چیست؟

 

 

این یک بیماری التهابی ورید است. به دلایل خود ایمنی ، التهابی است که در عروق ایجاد می شود و وظیفه گردش خون لازم برای تغذیه و عملکرد اندام ها و بافت ها و آسیب به این بافت ها را بر عهده دارد. واسکولیتیدها ممکن است گاهی اوقات در یک اندام یا بافت منفرد محدود شوند ، مانند واسکولیتیدهای لکوسیتوکلستیک محدود به پوست. یا ممکن است با ایجاد نارسایی در بسیاری از اندامها با تأثیر بر شریان ها ، وریدها و سطوح وسیع و مویرگی ، تهدید کننده زندگی باشند ، به عنوان مثال: گرانولوماتوز وگنر ، واسکولیت چورگ استراوس ، پلی آرتریت نودوزا ، واسکولیت تاکایاسو.

 

آنها می توانند علائم مختلفی را نشان دهند: بی حسی در دست و پا ، بثورات پوستی ، تنگی نفس ، سرفه ، خونریزی با ادرار یا مدفوع ، قرمزی چشم ، از دست دادن ناگهانی بینایی ، فلج ناگهانی ، ادم.

 

علت ایجاد واسکولیت چیست؟

 

 

 

مشخص است که عوامل ژنتیکی در ایجاد واسکولیت بسیار مهم هستند. با این حال ، ژن هایی که مستعد تولید ناگهانی پروتئین هایی هستند که باعث ایجاد بیماری می شوند ، به عواملی مانند عوامل اپی ژنتیکی ، عوامل محیطی ، سیگار کشیدن ، عفونت ویروس هپاتیت B و C بستگی دارد. ناحیه ژنی ، که تا آن زمان فعال نبوده است ، با فعال شدن عامل اپی ژنتیک شروع به کار می کند و ساختارهای پروتئینی تولید شده توسط سیستم ایمنی ما خارجی شناخته می شوند ، بنابراین سعی می شود از بین برود ، که باعث شروع می شود. التهاب و ایجاد التهاب.

 

 

 

چه کسانی به واسکولیت مبتلا می شوند؟

 

 

 

در همه جنس ها و همه گروه های سنی قابل مشاهده است. برخی از انواع را می توان در سنین یا جنس های خاصی مشاهده کرد. به عنوان مثال ، بیماری کاوازاکی بیشتر در گروه سنی دوران کودکی و آرتریت تمپورال در گروه سنی بزرگتر شایع است.

 

 

 

واسکولیت چگونه تشخیص داده می شود؟

 

 

 

گرفتن سابقه و معاینه خوب ، روش اصلی تشخیصی است. برای حمایت از این امر ، آزمایش خون ، آزمایش تصویربرداری پیشرفته و بیوپسی بافت ممکن است مورد نیاز باشد. این سنجش ها هم برای طبقه بندی واسکولیت و هم برای شناسایی اندام ها و سیستم هایی که بر آنها تأثیر می گذارد ضروری هستند. درمان ما با توجه به این داده ها شکل می گیرد.

 

 

 

طبقه بندی واسکولیت معمولاً با توجه به اندازه رگ آسیب دیده انجام می شود. واسکولیتهای عروق بزرگ: آرتریت گیجگاهی و تاکایاسو ، واسکولیتهای رگهای متوسط: پلی آرتریت ندوزا ، بیماری کاوازاکی ، واسکولیتیدهای عروق کوچک: واسکولیتهای مرتبط با ANCA (مانند گرانولاماتوز وگنر ، سندرم چورگ اشتراوس ، بیماریهای میکروسکوپی پلانژیت های میکروسکوپی) و سایر انواع ورم رگهای پلئوماتیک دیگر به واسکولیتیدهای سرطانی شامل: بیماری بهجت ، واسکولیتیدها در یک منطقه واحد: واسکولیت سیستم عصبی مرکزی جدا شده ...

 

 

 

واسکولیتیدها چگونه درمان می شوند؟

 

 

 

به محض تشخیص واسکولیت ، اولین عاملی که تجویز می شود آماده سازی کورتیزون است. آنها داروهایی هستند که از پیشرفت بیماری و ایجاد آسیب بافتی اندامها سریعتر جلوگیری می کنند. پس از تایپ واسکولیت و توزیع بافت اندام آسیب دیده ، می توان یک یا چند عامل طولانی مدت که ما آنها را DMARD می نامیم انتخاب کرد. در برخی موارد با واسکولیت ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد.

 

 

 

از آنجایی که درگیری های سیستم ارگانهای بدن تحت تأثیر بیماریهای واسکولیت بسیار وسیع است ، بسیار مهم است که بیماران تحت مراقبت دقیق قرار گیرند ، به طور منظم از داروها استفاده کنند ، دوز دارو را کاهش ندهند یا قطع کنند. داروها را کاملاً بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. برای آنها بسیار مهم است که تمام تغییرات زندگی لازم و توصیه شده برای زندگی سالم را انجام دهند.

چهارشنبه 20 مرداد 1400
بؤلوملر :