بانوی زیبا

اختلالات زبان و گفتار در کودکان : علل و پیامدها

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/R87c7c2000822e8986ea3a69db8a748ec?rik=9Q0UW70soAF9cQ&riu=http%3a%2f%2fkidsspeak.info%2fwp-content%2fuploads%2f2017%2f10%2fapraxia-articulation.jpg&ehk=WeYnvVxlSuFyz09MZeDRS4DGDCRyiSLAe9ylzoA15E0%3d&risl=&pid=ImgRaw

اختلالات زبان و گفتار در کودکان : علل و پیامدها

 

بسیاری از کودکان با تاخیر موقت در رشد گفتار و زبان روبرو می شوند. بیشتر اوقات درمان می شوند ، اگرچه دیگران در توسعه ارتباطات مشکل اساسی دارند ، اما آنها نیز از این مشکل عبور می کنند. اختلالات ارتباطی شامل اختلالات گفتاری و اختلالات زبانی است. در این مقاله ، ما اطلاعاتی در مورد اختلالات زبان و گفتار در کودکان ارائه خواهیم داد.

"اختلالات گفتاری که در سنین پایین ایجاد می شوند ، می توانند در سنین بعدی به اضطراب گفتاری ، سرگرمی اجتماعی و ترس از مدرسه تبدیل شوند.

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

کودکان آماده یادگیری یک زبان هستند ، اما باید زبان یا زبانهایی را که خانواده و محیط آنها استفاده می کنند بیاموزند. یادگیری یک زبان زمان بر است و کودکان در سرعت تسلط بر نقاط عطف رشد زبان و گفتار با یکدیگر تفاوت دارند.

 

برای کمک به کودکان در یادگیری زبان:

 

پاسخ به اولین صداها ، خنده های خنده و حرکاتی که کودک می زند.

تکرار گفته های کودک و افزودن آن.

صحبت درباره آنچه کودک می بیند.

پرسیدن سال و گوش دادن به پاسخ.

نگاه کردن یا خواندن کتاب.

قصه گفتن

آواز خواندن و به اشتراک گذاری قافیه ها.

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

کاهش شنوایی در بدو تولد یا دیرتر ایجاد می شود. علاوه بر این ، کودکانی که کم شنوایی دارند واژگان باریک تری دارند. آنها همچنین در روابط اجتماعی خود مشکلاتی دارند. آنها در ارتباطات و زبان رسا کمبود دارند.

آنها در تولید اصوات گفتاری دشوار و اشتباه می کنند. به عنوان مثال ، آنها زنبور را خرس می نامند. ممکن است باعث اختلالات مفصلی در ناهنجاریهای ساختاری شود. نیم لب و کام.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.OJaYQwzIOCh5KX1JzheoPAHaE7?pid=ImgDet&rs=1

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

زمانی است که گفتار کودک کندتر از حد انتظار پیش می رود. همچنین واژگان کودک در این مرحله ضعیف هستند. آنها در ساختن جملات مشکلاتی دارند.

 

 

 

اختلال گفتاری ناشی از لکنت در کودکان

نوعی اختلال گفتاری روان است. وضعیتی است که جریان مکالمه با برخی مکث ها قطع می شود.

 

 

 

 

 

اختلالات گفتاری از نوع مشخص شده در اوایل شناسایی شده و با رویکرد مناسب برطرف می شوند. بعلاوه ، کودکان با گوش دادن به مکالمات پیرامون خود یاد می گیرند که صحبت کنند. محیط های اجتماعی را برای برقراری ارتباط کودک آماده کنید. ارسال فرزندان در حدود 3 سالگی به مهد کودک از نظر تعامل با همسالان و معاشرت در همان محیط مثبت خواهد بود. و بسیار با آنها ارتباط برقرار کنید. وقت بگذارید به سن مسئولیت های مناسب بدهید. کتاب بخوانید تا واژگان آنها رشد کند.

 

اگر با وجود همه این شرایط مثبت نتیجه نگرفتید ، با یک متخصص تماس بگیرید. زیرا ممکن است در سطح شنوایی دچار نقص شنوایی شوند که شما متوجه آن نشوید. بعلاوه ، این وضعیت ممکن است اختلالاتی در گفتار وی ایجاد کند. برای سطح شنوایی کودک خود پشتیبانی حرفه ای بگیرید. اختلالات گفتاری را می توان با توجه به درجه و نوع آن معالجه کرد.

آردینی اوخو
چهارشنبه 29 بهمن 1399
بؤلوملر :

6 علامتی که می توانند به شما نشان دهند که به یک دندانپزشک مراجعه کنید

0 گؤروش
یازار:‌

https://www.123dentist.com/wp-content/uploads/2017/01/dental-x-rays.jpg

6 علامتی که می توانند به شما نشان دهند که به یک دندانپزشک مراجعه کنید

به افراد با سلامت دهان و دندان توصیه می شود که هر 6 تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند. با این حال ، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است مایل باشید در این مدت به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مقاله ، سعی خواهیم کرد تا توضیح دهیم که علائمی ممکن است شما را به مراجعه به دندانپزشک نشان دهد.

 

1. خونریزی لثه

خونریزی لثه ممکن است نشان دهنده یک وضعیت طبیعی نباشد. خونریزی مانند زنگ هشدار است - روشی که بدن به شما می گوید چیزی درست نیست. ما خونریزی در جای دیگر بدن خود را نادیده نمی گیریم ، مگر نه؟ خونریزی لثه ای پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن اغلب می تواند اولین علائم بیماری لثه باشد - بیماری پریودنتال ، اما ممکن است علت یا حساسیت ساده دیگری نیز وجود داشته باشد ، این باید تحت کنترل دندانپزشک شما باشد.

 

 

 

2. دندانهای فرسوده

دندان ساییدن ، که می تواند باعث سایش دندان شود ، اغلب با استرس یا اضطراب در ارتباط است. بیشتر افرادی که دندان های خود را خرد می کنند از کاری که انجام می دهند آگاهی ندارند. علاوه بر ساییدن دندانهایی که صاف هستند ، این امر اغلب می تواند باعث سردرد و درد فک شود. اگر شب ها دندان های خود را ساییده می کنید ، دندانپزشک می تواند یک پلاک شبانه برای کمک به شما در کاهش آن ایجاد کند یا حداقل از صدمه ای که ایجاد می کند جلوگیری کند یا می توانید بوتاکس فک داشته باشید ، اگر میزان سایش بر بسته شدن شما تأثیر منفی بگذارد ، ممکن است نیاز به پر کردن یا پرسلن های ترمیمی دارند.

 

 

 

3. خشکی دهان

دهان سالم دهانی است که با بزاق آغشته شده و ذرات غذا را تمیز کرده و اسیدهای تولید شده توسط پلاک ها را خنثی می کند. اگر دهان شما به طور غیرمعمولی خشک باشد ، می تواند نشانه ای از بیماری باشد. دندانپزشک می تواند علت خشکی دهان شما را تشخیص دهد. این می تواند راه هایی برای بازیابی رطوبت و محافظت از دندان ها به شما نشان دهد.

 

 

 

4. تورم و زخم

زخم های شایع شانکر طی یک تا دو هفته به خودی خود بهبود می یابند. با این حال ، سایر ضایعات دهانی به درمان نیاز دارند. عفونت قارچی به نام برفک یا کاندیدیازیس می تواند به صورت زخم های سفید در زبان ، گونه داخلی ، لوزه ها یا سقف دهان ظاهر شود. افراد دیابتی به موازات محتوای قند زیاد در بزاق خود تمایل به برفک دارند. می تواند برفک را با دارو درمان کند.

 

 

 

5. درد دندان

باید تکرار کنیم که نباید دندان درد را نادیده گرفت. درد و حساسیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: پوسیدگی ، آبسه ، شکستگی دندان ها ، آسیب دیدگی دندان ، یا ساییدن. فقط دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که چه چیزی پشت درد است ، مشکل اساسی را درمان می کند و به شما کمک می کند تا از مشکلات آینده خلاص شوید.

 

 https://th.bing.com/th/id/Rfa4ee5d76421444405f57fb9ca0d632d?rik=FGIE94kiEAqq4g&riu=http%3a%2f%2fwww.thedentist.com%2fimages%2fblog%2fshutterstock_154811243.jpg&ehk=UdmDSXd%2fiWNYzHoqe4%2f8Kq3QGrZherBoeJ4PBmoBbQw%3d&risl=&pid=ImgRaw

 

6. حساسیت زیاد به نوشیدنی های سرد و گرم

اگر این مشکلی است که شما مدتی داشته اید ، باید امروز با دندانپزشک خود وقت بگیرید. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است نوشیدن نوشیدنی های گرم یا سرد برای شما غیرممکن باشد. بیشتر اوقات به دلیل ضعیف شدن مینای دندان و قرار گرفتن مستقیم قسمت حساس در معرض این نوشیدنی ها است.

آردینی اوخو
دوشنبه 27 بهمن 1399
بؤلوملر :

مزایای دانه های روغنی: 8 دانه روغنی و اثرات آنها بر سلامتی شما

0 گؤروش
یازار:‌

https://www.naturaforce.com/wp-content/uploads/2018/11/shutterstock_341569808-min.jpg

مزایای دانه های روغنی: 8 دانه روغنی و اثرات آنها بر سلامتی شما

دانه های روغنی یک میان وعده خوشمزه و هم سرگرم کننده و هم سیرکننده است. این ماده همچنین منبع خوبی از پروتئین گیاهی برای گیاهخواران است ، در حالی که در خوردن آن آسان است و به دلیل قابلیت حمل ترجیح داده می شود. اخیراً ، استفاده از شیر و آرد این دانه ها افزایش یافته و به وعده های غذایی اضافه می شوند.

در حالی که بسیاری از دانه های روغنی به یکدیگر نزدیک هستند و حاوی پروتئین سالم ، چربی سالم و مواد معدنی هستند ، اما دارای ارزش های غذایی مختلفی نیز هستند. ما بیشترین دانه های روغنی مصرف شده را از نظر مقدار پروتئین ، مواد مغذی و فواید مختلف برای شما گردآوری کرده ایم.

 

1. بادام

 

1 نخل (30 گرم) بادام به طور متوسط ​​حاوی 8 گرم پروتئین ، 15 گرم چربی و 180 کالری است.

بادام علاوه بر سرشار بودن از پروتئین ، حاوی آنتی اکسیدان نیز هست. این آنتی اکسیدان ها بدن را از استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند که می تواند منجر به پیری ، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها شود.

یک لایه قهوه ای اطراف بادام به جای بادام پوست کنده حاوی بالاترین غلظت آنتی اکسیدان است. بنابراین ، مصرف بادام خام بدون پوست و برشته نشده حداکثر سود را دارد. سرشار از کلسیم مشتق شده از گیاهان است و می تواند از افرادی که مصرف کم شیر و لبنیات دارند پشتیبانی کند.

برای تهیه یک میان وعده متعادل با بادام ، می توانید بخشی از میوه های تازه یا بخش کوچکی از انواع میوه های خشک را اضافه کنید.

2. گردو

به طور متوسط ​​1 نخل (30 گرم) گردو حاوی 4.3 گرم پروتئین ، 18 گرم چربی و 200 کالری است. علاوه بر پروتئین مشتق شده از گیاهان ، گردو همچنین یک منبع چربی سالم برای قلب است. این ماده دارای محتوای روغن به شکل اسید آلفا-لینولنیک (ala) ، یکی از روغن های امگا 3 است.

در عین حال ، گردو که دارای محتوای اسید آمینه مهمی به نام آرژنین است ، که مسئول تولید انرژی و مسئول فعالیت های مغزی است ، بنابراین به تقویت حافظه کمک می کند.

https://i.pinimg.com/originals/08/5c/d4/085cd4be0426d377128b7cf5be55c3f9.jpg

3. پسته

1 مشت پسته (30 گرم) حاوی 6 گرم پروتئین ، 13 گرم چربی و 167 کالری است. این معادل تقریباً 1 تخم مرغ به اندازه پروتئین است.

در این محتوای پروتئین ، پسته نسبت به اکثر دانه های روغنی درصد اسیدهای آمینه ضروری بیشتری دارد. از طرف دیگر ، اسیدهای آمینه ضروری اسیدهای آمینه ای هستند که بدن قادر به سنتز آنها نیست و باید از طریق تغذیه از خارج بدست آید تا بدن بتواند از آنها برای تشکیل پروتئین برای عملکردهای مهم استفاده کند.

4. بادام هندی

 

 

حاوی 1 نخل بادام هندی (30 گرم) ، 6.3 گرم پروتئین ، 13.5 گرم چربی و 171 کالری است.

آنها نه تنها سرشار از پروتئین هستند ، بلکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم هستند.

یک وعده 1/4 فنجان (32 گرم) حدود 80٪ از مقدار توصیه شده روزانه مس را تأمین می کند. مس ماده معدنی است که از ایمنی پشتیبانی می کند و به ساخت گلبول های قرمز و بافت همبند کمک می کند.

همچنین مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین مصرف کم مس و خطر پوکی استخوان وجود دارد ، وضعیتی که با ضعف و شکنندگی استخوان مشخص می شود. بنابراین ، می توانید با خوردن آجیل بادام هندی استخوان های خود را حمایت کنید.

5. آجیل کاج

حاوی 1 نخل آجیل کاج (30 گرم) ، 4 گرم پروتئین ، 20 گرم چربی و 202 کالری است.

آجیل کاج دانه های مخروط کاج است. آنها به دلیل طعم نرم ، شیرین و بافت کره ای که به دلیل چربی زیاد به غذا و سالاد اضافه می شوند.

روغن موجود در آجیل کاج بیشتر از چربی های اشباع نشده تهیه می شود که می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی کمک کند. یکی از اسیدهای چرب موجود در آجیل کاج نیز ممکن است دارای اثرات ضد التهابی باشد و در برابر سرطان محافظت کند.

6. گردوی برزیلی

1 گردوی برزیلی (30 گرم) 4.75 گرم پروتئین ، 20 گرم چربی و 200 کالری تأمین می کند.

آنها همراه با محتوای پروتئین ، چربی ، فیبر و ریز مغذی های سالم را تأمین می کنند. در میان این ریز مغذی ها ، یکی از بهترین منابع غذایی سلنیوم است ، ماده معدنی مهمی که از سلامت تیروئید پشتیبانی می کند و بدن را از عفونت محافظت می کند.

7. بادام زمینی

 

 

1 مشت بادام زمینی (40 گرم) به طور متوسط ​​حاوی 10 گرم پروتئین ، 20 گرم چربی و 230 کالری است.

بادام زمینی یک حبوبات است اما از نظر غذایی یک دانه روغنی محسوب می شود. مانند بیشتر حبوبات ، بادام زمینی پروتئین گیاهی زیادی را تأمین می کند. در حقیقت ، بادام زمینی دارای بالاترین میزان پروتئین در بین تمام دانه های روغنی است که معمولاً مصرف می شود. با این جنبه ، به ویژه در تغذیه ورزشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بادام زمینی همچنین یکی از بهترین منابع غذایی بیوتین است که به تبدیل غذا به انرژی قابل استفاده در بدن کمک می کند و ویتامین مهمی در سلامت مو و ناخن است.

برای یک میان وعده متعادل حاوی پروتئین ، چربی و کربوهیدرات ها ، می توانید با مصرف کره بادام زمینی و موز یک وعده غذایی کامل و لذت بخش تهیه کنید.

https://i.ndtvimg.com/i/2016-12/nuts_620x350_41480925151.jpg

8. آجیل

فندق به اندازه 1 کف دست (30 گرم)) ، 4.5 گرم پروتئین ، 19 گرم چربی و 202 کالری.

مطالعات همچنین نشان داده است که افزودن مغزها به رژیم غذایی می تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک کند ، در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

به طور خلاصه ، دانه های روغنی سرشار از مواد مغذی هستند و از نظر سلامتی اثرات مفید بسیاری دارند. به دلیل محتوای چربی زیاد ،   باید از نظر کالری به صورت متعادل تنظیم شوند. تهیه تنوع به منظور بهره مندی از اسیدهای چرب مختلف و تعادل مواد معدنی در هر یک از موارد مهم است.

آردینی اوخو
یکشنبه 26 بهمن 1399
بؤلوملر :

با نزدیک شدن به روز ولنتاین: 14 فوریه بهانه ، دوست داشتن

0 گؤروش
یازار:‌

https://wallpapertag.com/wallpaper/full/2/b/1/868847-full-size-valentine-wallpapers-for-desktop-1920x1200-for-htc.jpg

با نزدیک شدن به روز ولنتاین: 14 فوریه بهانه ، دوست داشتن

 

کمتر از یک هفته به 14 فوریه ، روز ولنتاین باقی مانده است. امروزه اکثریت قابل توجهی وجود دارند که سنت های کلیشه ای روز ولنتاین را که در گذشته با گل ، هدیه و وعده های غذایی عاشقانه جشن گرفته می شد ، رد می کنند. دلیل این نگرش منفی و انتقاد شدید درباره روز ولنتاین البته این نیست که مردم مخالف عشق ، دوست داشته شدن ، عاشقانه هستند. اساس این تصمیم زوج هایی که تصمیم می گیرند روز ولنتاین را جشن نگیرند ، بیشتر الگوی روابط ناهماهنگ ، تلاش سرمایه داری برای بهره مندی از روزهای خاص ، تغییر هدف احترام به عشق و علاقه و روز ولنتاین است که در نهایت به مفهومی خالی تبدیل می شود.

 

 

14 فوریه روز ولنتاین: راه تکریم عشق از طریق "خرید" است؟

 

بادکنک های قلب ، گل های رز قرمز ، شام های عاشقانه ، لباس زیر سکسی ، کارت های یادداشت با کلمات معنی دار ... با نزدیک شدن به روز ولنتاین ، همه جا که می بینیم ، از ویترین مغازه ها گرفته تا تبلیغات تلویزیونی ، از کمپین های تخفیف گرفته تا مجموعه های خاص ، قرمز ، قلب و عاشقانه می شود.

روز ولنتاین ، مانند هر روز خاص ، به عنوان یکی از غلاف های مارک های گفته می شود "خرید ، خرید بیشتر ، خرید برخی دیگر" ، و امروز به عنوان روزی تصور می شود که کسانی که عاشقی دارند یکدیگر را می خرند ، کسانی که هدیه ای برای عزیزانشان یا خودشان ندارند. در حقیقت ، چون روزی است که عشق و علاقه را گرامی می دارند ، معنایی فراتر از مواد دارد.

 

چرا روز ولنتاین واقعاً وجود دارد؟

اگرچه ده ها افسانه مختلف شهری درباره چگونگی اولین روز ولنتاین وجود دارد ، اما مشهورترین این داستان ها براساس عروسی هایی است که توسط شخصی به نام Saint Valentine در دهه 300 به طور مخفیانه انجام شده است. افسانه ها حاکی از آن است که وقتی کلاودیوس امپراطور روم برای تقویت ارتش خود ازدواج جوانان را ممنوع کرد ، سنت والنتاین به ازدواج جوانان ادامه می دهد و با تنظیم ازدواج های مخفیانه زیر پله ها آنها را با نزدیکانشان جمع می کند. امپراطور که از عروسی مخفیانه سنت ولنتاین آگاه بود ، ولنتاین را در 14 فوریه 270 اعدام کرد و از آن زمان ، سالگرد مرگ ولنتاین به عنوان روز ولنتاین جشن گرفته می شود. حتی در این صورت ، امروزه کلمه لاتین «ولنتاین» به معنای «شخصی که دوست دارد ، محبوب است» استفاده می شود.

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید ، روز ولنتاین بسیار بیشتر از زوج هایی است که برای دریافت هدیه و یا اوقات خوش برای یکدیگر با هم هستند ، سپاسگزار باشند که ما می توانیم احساسات مقدس مانند عشق و علاقه را آزادانه تجربه کنیم ، برای احترام به عشق و عشق ، به خود یادآوری کنیم که عشق و دوست داشتنی بودن چقدر ارزشمند است و همه این احساسات شگفت انگیز است. این فرصتی عالی برای درک این است که بشریت و جهان مشترک هستند و آن را با همه به اشتراک می گذارند. راز این است که در واقع می توان بدون شخصی سازی عشق ، نسبت دادن ارزش آن به اشیا or یا افراد ، قضاوت و انتقاد از هرکسی به دلیل انتخاب هایش ، آن را تجربه کرد و از آن لذت برد. روز ولنتاین یک فرصت عالی برای آن هم است!

 https://th.bing.com/th/id/OIP.d6G09ATUP9YSLr4W0HUNVQHaE8?pid=Api&rs=1

معانی منسوب به عشق ، عشق و رابطه در دنیای مدرن

در حقیقت ، تغییر ارزش منسوب به روز ولنتاین تا حدودی به دلیل تغییر معنای مفاهیمی مانند عشق و عشق همراه با پویایی روابط است. گرچه عاشق شدن با واکنشهای جسمی بروز می کند که ما قادر به کنترل آن نیستیم ، مانند تسریع ضربان قلب ، دانه های عرق کردن ، سرخ شدن و بی اختیار لبخند زدن ، اما رفتار ارادی ما ، که بخشی از نشان دادن عشق ماست که می توانیم آن را کنترل کنیم ، متفاوت است. در حالی که برخی از ما برای لبخند زدن شخص مقابل حتی یک کلمه کافی کافی است ، برخی از ما برای قدردانی از عشقی که می بینیم لازم است از ارزش مادی آنچه به ما پیشنهاد می شود استفاده کنیم.

 

فناوری و مانند سایر موارد در تغییر پویایی روابط نقش مهمی دارد. به دلیل کمبود وسایل ارتباطی و وسایل نقلیه ناکافی ، روابطی که از راه دور تنها با خواب دیدن ، معنای عمیق و گاهی اوقات ملاقات نکردن سالها حفظ می شد ، جای خود را به روابط سریع آغاز می کند ، جایی که همه چیز به سرعت مصرف می شود و مرزها مشخص نیست بنابراین ، درک اینکه چه زمانی دوست داریم و چه زمانی مورد علاقه هستیم ، مرزهای ما از کجا آغاز و پایان می یابد ، چه زمانی رابطه را آغاز و خاتمه می دهیم بسیار مبهم و نامشخص تر از قبل است. بنابراین اگر فکر می کنید این سوال را از خود می پرسید "حالا ما چه هستیم؟" بیشتر اوقات ، شما تنها نیستید!

 

حتی اگر عاشق هم باشید ، روز ولنتاین را جشن بگیرید یا خیراگر شخصی که در این مورد مردد هستید یا این کار را نمی کنید ، می توانید احساسات عشق   خود را بدون تقلیل این روز به افراد و اشیا ، با مرور برداشت خود از روز ولنتاین و نزدیک شدن به این روز خاص از منظر دیگری ، تکریم کنید. عاشق باشید و در روز ولنتاین احساس غم و تنهایی کنید. به یاد داشته باشید ، زندگی زیبا مانند شادی است!

آردینی اوخو
پنجشنبه 23 بهمن 1399
بؤلوملر :

آیا باید ویتامین D مصرف کنم؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://s-i.huffpost.com/gen/3615280/images/o-VITAMIN-D-facebook.jpg

آیا باید ویتامین D مصرف کنم؟

در حالیکه 10-20٪ ویتامین D همراه غذا مصرف می شود ، اکثریت قریب به اتفاق (80-90٪) آن در اثر نور خورشید در پوست سنتز می شود. برای سنتز ، تماس مستقیم نور خورشید با پوست مورد نیاز است. آفتاب گرفتن در پشت شیشه سنتز ویتامین D را مهار می کند. استفاده از کرم های ضد آفتاب با سطح فاکتور 15 یا بالاتر از رسیدن 99٪ نور خورشید به پوست جلوگیری کرده و از تشکیل ویتامین D جلوگیری می کند. در عرض جغرافیایی کشور ما ، موثرترین سنتز بین ماه های اردیبهشت وشهریور و بین ساعت 10-15 انجام می شود. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید در کل بدن ، سنتز کافی ویتامین D می تواند بین 45-15 دقیقه رخ دهد.

 

منبع مهم دیگر ویتامین D غذا است. غذاهایی که ویتامین D دارند به طور طبیعی شامل ماهی های چرب (ماهی آزاد ، ماهی تن ، ماهی خال مخالی ، ماهی ساردین ...) ، روغن ماهی ، کره ، شیر ، جو دوسر ، سیب زمینی شیرین ، زرده تخم مرغ ، روغن ، جگر ، جعفری ، گزنه ، یونجه است.

 

کمبود ویتامین D خصوصاً در زمستان شایع است. قرار گرفتن در معرض آفتاب ناکافی ، مصرف غذاهای غنی از ویتامین D ، جذب ناکافی از روده به دلایل مختلف و اختلالات اندام هایی مانند کبد و کلیه ها که در متابولیسم ویتامین D نقش دارند.

 

کمبود ویتامین D با اندازه گیری سطح ویتامین D در افراد در معرض خطر شناسایی می شود. به خصوص افراد در معرض خطر کسانی که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند ، کسانی که به یک تخت / خانه وابسته هستند ، کسانی که در خانه های سالمندان / خانه سالمندان اقامت دارند ، کسانی که بیماری کبدی دارند ، کسانی که بیماری کلیوی دارند ، پوکی استخوان ، شکستگی استخوان ، کسانی که خون پایین دارند کلسیم ، فسفر خون پایین ، چاقی ، هایپر پاراراتیروئیدیسم ، بیماران با کورتیزون میزان ویتامین D D باید در افرادی که سبک لباس بسته دارند بررسی شود. سطح ویتامین D 25 (OH) سرم باید بالاتر از 30 ng / ml (75 نانومول در لیتر) باشد.

 

 

 

اگرچه بیشتر بیماران هیچ علائم و نشانه ای ندارند ، اما کمبود شدید و طولانی مدت ویتامین D ممکن است به پوکی استخوان ، درد گسترده عضلات استخوان ، حساسیت استخوان ، ضعف عضلانی ، مشکل در راه رفتن و شکستگی استخوان دچار شود.

اگر سطح ویتامین D زیر 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد ، درمان لازم است.

هدف در درمان این است که سطح ویتامین D 25 (0H) سرم بین 30-50 ng / ml باشد.

نیاز روزانه به ویتامین D برای بزرگسالان 800-1500 واحد بین المللی تعیین می شود.

مصرف کافی کلسیم (1000 میلی گرم در روز) باید با ویتامین D تأمین شود.

آردینی اوخو
دوشنبه 20 بهمن 1399
بؤلوملر :

اسرار طول عمر از منطقه آبی که پیر ترین مردم جهان در آن زندگی می کنند

0 گؤروش
یازار:‌

اسرار طول عمر از منطقه آبی که پیر ترین مردم جهان در آن زندگی می کنند

 

بیماری های مزمن و موانعی که در اثر پیری ایجاد شده است می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی ما در سنین بعدی شود. در حالی که عوامل ژنتیکی میزان حساسیت ما به برخی بیماری های مرتبط با پیری را تعیین می کنند ، اما سبک زندگی و عادت های ما می توانند به اندازه عوامل ژنتیکی تعیین کننده وضعیت سلامتی ما در سال های بعد باشند.

 

مطالعاتی که در برخی از نقاط جهان با افرادی انجام شده است که علی رغم سن بالا توانسته اند زندگی کاملاً سالم و با کیفیتی را حفظ کنند. این نشان می دهد که بیماری ها و دشواری های ناشی از افزایش سن با حفظ برخی از عادت های زندگی به راحتی قابل پیشگیری است.در جغرافیای مختلف جهان ، مناطقی که متوسط ​​امید به زندگی بسیار بالاتر از متوسط ​​جهانی است ، بیماری های مزمن مرتبط با پیری کمترین شیوع را دارند و افراد سالمندی خود را بسیار سالم تر ، شادتر و متناسب می گذرانند "منطقه آبی" نامیده می شود.

 

 

"منطقه آبی" چیست؟

 

 https://th.bing.com/th/id/Rbf958bc6bf8a27618c0e6d0a41da8583?rik=z%2bS00zusQvrWPw&riu=http%3a%2f%2fwww.change4health.org%2fwp-content%2fuploads%2f2016%2f01%2fblue-zones.jpg&ehk=PR7c1PLwKH8nDgcFaeDIhnzmAb6AE4cCz28nnORgBTI%3d&risl=&pid=ImgRaw

اگرچه اصطلاح "منطقه آبی" که توسط دان بوتنر ، که ابتدا زندگی و عادات مردم در جغرافیایی را که امید به زندگی آنها بسیار بیشتر از حد معمول است ، مورد بررسی قرار می دهد ، استفاده می کند ، اصطلاح علمی به نظر می رسد ، اما در واقع کاربرد علمی ندارد. داستان پشت "مناطق آبی" که در آن بلندقامت ترین افراد جهان زندگی می کنند از این واقعیت ناشی می شود که بوتنر و سایر محققان هنگام کاوش ، این مناطق را به رنگ آبی روی نقشه قرار دادند. بوتنر در کتاب خود "مناطق آبی" ، که در آن تحقیق خود را با تیم National Geographic جمع آوری کرد ، به طور خلاصه پنج منطقه در جهان را توصیف می کند که مردم بیشترین زندگی را دارند:

 

ایکاریا - یونان: ایکاریا یک جزیره کوچک یونانی است که در رژیم غذایی مردم روغن زیتون و شراب قرمز غالب است ، همه وعده های غذایی با میوه ها و سبزیجات فصلی در باغ تهیه می شود.

 

اولیسترا ، ساردینیا - ایتالیا: منطقه اوگلیاستر ساردینیا همچنان خانه قدیمی ترین افراد جهان است. مردم این جزیره که عموماً با کشاورزی کار می کنند در مناطق کوهستانی زندگی می کنند.

 

جزیره اوکیناوا - ژاپن: اوکیناوا منطقه ای است که به دلیل خانه بزرگترین زنان در جهان شناخته می شود که از سویا زیادی تغذیه می کنند و به طور فعال تای چی ، نوعی ورزش مراقبه را تمرین می کنند.

 

شبه جزیره نیکویا - کاستاریکا: اکثر رژیم های غذایی افرادی که در نیکویا زندگی می کنند ، عمدتا با لوبیا و نان ذرت جلب توجه می کند. صرف نظر از سن و سال ، افراد این منطقه به طور مرتب درگیر مشاغلی می شوند که به فعالیت بدنی نیاز دارند ، به شرط آنکه از نظر جسمی صلاحیت داشته باشند و هدف زندگی خود را "برنامه de vida" بنامند.

 

Loma Linda - کالیفرنیا: بخش قابل توجهی از جمعیت Loma Linda از یک گروه مسیحی رادیکال به نام Adventists of Seventh-day تشکیل شده است. افرادی که به این گروه مذهبی بسته تعلق دارند رژیم غذایی کاملاً گیاهی دارند و در جوامع گره خورده زندگی می کنند.

 

بسیاری از مطالعات علمی انجام شده در مناطقی که در طبقه بندی بوتنر گنجانده شده است ، نشان می دهد که تعداد افراد بالای 90 یا 100 سال در این مناطق ، به نام منطقه آبی ، در بالاترین میزان در مقایسه با سایر مناطق جهان است.

 

مطالعات علمی با طولانی ترین افراد جهان نشان می دهد که فقط 20-30٪ از عمر طولانی و سالم آنها به ژنتیک بستگی دارد ، در حالی که بقیه موارد تا حد زیادی توسط عوامل مختلف محیطی مانند عادات غذایی و میزان فعالیت روزانه تعیین می شود.

 

بنابراین ، چه عاداتی باعث می شود مردم ساکن در این مناطق "با عمر طولانی ترین مردم جهان" باشند ، اگرچه هر یک از آنها در جغرافیای مختلف جهان واقع شده است؟ سبک زندگی طولانی این افراد که بسیار بیشتر از متوسط ​​عمر خود را سپری می کنند و مهمتر از همه ، علیرغم بالا رفتن سن به سن سالم ادامه می دهند چگونه است؟

 

تغذیه گیاهی

یکی از بارزترین ویژگی های افرادی که در مناطق منطقه آبی زندگی می کنند این است که 95٪ از رژیم غذایی آنها از غذاهای گیاهی تشکیل شده است. اگرچه افرادی که در این مناطق زندگی می کنند گیاهخوار سختگیری نیستند ، آنها به طور متوسط ​​4-5 بار در ماه غذاهای حیوانی می خورند و در زمان های باقی مانده وعده های غذایی را از میوه ها و سبزیجات فصلی تازه استفاده می کنند.

 

بسیاری از علوممطالعه سیل همچنین نشان می دهد که اجتناب از غذاهای حیوانی ، به ویژه گوشت قرمز ، می تواند به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و بسیاری از دلایل دیگر را کاهش دهد. در عوض ، سبزیجات و میوه ها منابع فیبر ، مواد معدنی و ویتامین ها هستند. حبوبات غنی از فیبر و پروتئین ؛ غلات کامل؛ آجیل های غنی از چربی های سالم ، ماهی های دارای منبع امگا 3 و سایر غذاهای دریایی از جمله منابع غذایی پرمصرف ترین مردم دنیا هستند.

 

 https://www.bluezones.com/wp-content/uploads/2015/03/Dan_BZS.jpg

فواصل کوتاه تغذیه و قانون 80٪

یکی دیگر از عادت های قابل توجه رژیم غذایی در افراد منطقه آبی ، دریافت کالری کم و ساعات نسبتاً کوتاهی است که در طول روز می خورند. این یک عادت زنده است که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود و به ویژه کاهش میزان کالری روزانه می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. نتایج یک مطالعه طولانی و کامل 25 ساله با میمون ها نشان می دهد که 30٪ کالری کمتر از یک رژیم طبیعی روزانه به طور قابل توجهی با طول عمر بیشتر مرتبط است.

 

مطالعه ای که با مردم در جزیره اوکیناوا انجام شد ، همچنین یکی از مناطق منطقه آبی ، نشان می دهد که محدودیت کالری اجباری به دلیل قحطی پس از جنگ در دوره قبل از دهه 1960 وجود داشته است ، و این وضعیت ممکن است به طول عمر مردم کمک کند زندگی در این منطقه علاوه بر محدودیت کالری ، اهالی اوکیناوا قانونی را که در رژیم غذایی خود "hara hachi bu" می نامند ، دنبال می کنند ، جایی که به جای احساس سیری کامل از میز ، وقتی 80٪ احساس سیری می کنند ، غذا را متوقف می کنند. پخش وعده های غذایی آنها در میزهای شلوغ به مدت طولانی علاوه بر کم خوردن ، به احساس سیری سریعتر و کالری کمتری نیز کمک می کند.

 

علاوه بر کاهش مداوم کالری دریافتی ، روزه داری دوره ای همچنین از زندگی بیشتر مردم در این مناطق نیز پشتیبانی می کند. به عنوان مثال ، تقریباً همه سرخپوستان ایکاریا مسیحی ارتدکس یونان هستند و به دلیل اعتقادات مذهبی خود ، در بسیاری از تعطیلات مذهبی سالانه خود روزه می گیرند. بسیاری از مطالعات علمی نشان می دهد که روزه داری کلسترول خون را کاهش می دهد ، فشار خون را کاهش می دهد و خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

 

 

سبک زندگی فعال و شدت فعالیت بدنی

 

 

عامل دیگری که در میان عادات سبک زندگی سالم نقش مهمی دارد ، بدون شک الگوی ورزشی است. البته ، ما داده هایی از جمله طولانی ترین افراد در جهان که هر روز به باشگاه می روند ، به طور منظم ورزش می کنند یا هر روز دویدن نداریم. با این حال ، حتی اگر این افراد آگاهانه ورزش نکنند ، به دلیل طبیعت فعال باغبانی و کارهای صحرایی ، پیاده روی ، شنا ، آشپزی و سایر کارهای روزمره ، یک سبک زندگی فوق العاده فعال را دنبال می کنند.

 

مطالعه ای که روی مردان ساکن جزیره ساردنیای ایتالیا انجام شده است نشان می دهد که به دلیل طول عمر طولانی ، آنها مجبور هستند به دلیل مراقبت از حیوانات به طور مداوم در طبیعت قدم بزنند ، زیرا آنها در دامنه های تند کوه ها زندگی می کنند ، مجبورند بیشتر تلاش های جسمی خود را انجام دهند ، و آنها مجبورند مسافت زیادی از روستاهای خود را طی کنند تا به مرکز جزیره برسند. نشان می دهد که این رابطه نزدیک است. سبک زندگی فعال ، که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های مزمن و چاقی را کاهش می دهد ، به عنوان راز طول عمر بیشترین افراد در جهان شناخته می شود ، به ویژه به این دلیل که گردش خون را تسریع می کند.

 

 

الگوی خواب کافی ، متعادل و با کیفیت

یافته های تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد خواب ناکافی ، به خصوص خواب نرفتن در شب ، که زمان استراحت و تجدید بدن است ، به دلیل بسیاری از عوامل ، به ویژه بیماری قلبی و سکته ، خطر مرگ را افزایش می دهد. یکی از مهمترین عادتهای طولانی ترین افراد دنیا این است که آنها چرخه خواب-بیداری خود را مطابق با نور روز تنظیم می کنند ، بنابراین یک خواب شبانه کافی ، متعادل و با کیفیت دارند.

 

تجزیه و تحلیل جامع 35 مطالعه علمی مختلف در مورد خواب نشان می دهد که 7 ساعت خواب در روز بهترین زمان خواب است و کمتر از 7 ساعت خواب می تواند منجر به پیری زودتر شود. طولانی ترین افراد در جهان نیز به داشتن یک خواب منظم و متعادل معروف هستند. خواب آلودگی در روز نیز در برخی مناطق آبی مانند ایکاریا و شمعدانی رایج است.

 

اگرچه یافته های تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد چرت های روزانه ، که در اکثر کشورهای مدیترانه ای به عنوان "سیستا" شناخته می شود ، تأثیر منفی بر خطر بیماری قلبی و مرگ ندارد ، اما برعکس ، ممکن است این خطرات را کاهش دهد ، ممکن است در این زمینه تعیین کننده باشدلاستیک. در حالی که 30 دقیقه یا کمتر خواب می تواند مفید باشد ، گفته می شود که دوره های طولانی تر از 30 دقیقه برای سلامتی خطرناک است.

 https://i.pinimg.com/originals/da/d2/6a/dad26a914c6910917b36164cbae39218.jpg

روابط اجتماعی و معنویت

ویژگی مشترک قابل توجه دیگر مردم ساکن در مناطق منطقه آبی این است که بیشتر آنها به ارزشهای مذهبی خود اهمیت می دهند و در جوامع مذهبی زندگی می کنند. علاوه بر اینکه یک مکانیسم حمایت اجتماعی مهم برای فرد است ، شناخته شده است که اعتقادات مذهبی و گروههایی که اعتقاد ، امید و تاب آوری روانی فرد را افزایش می دهند ، در برخورد با شرایطی که بر سلامت عمومی از جمله افسردگی و فشار.

 

همه این افراد علاوه بر تعلق به یک گروه تحت حمایت اجتماعی ، در تلاشند تا زندگی معنادار و هدفمندی داشته باشند. این افراد که در جوامع زندگی می کنند بیش از اینکه فردی زندگی مشترک داشته باشند ، معمولاً در خانواده های پرجمعیتی زندگی می کنند که همه نسل های زنده در کنار هم هستند. این افراد که به شبکه های اجتماعی خود و همچنین خانواده خود اهمیت زیادی می دهند ، بیشتر از اینکه تنها باشند زمان خود را در اجتماعات می گذرانند و زندگی خود را بدون بسیاری از بیماری های مزمن ناشی از اختلالات روانشناختی می گذرانند.

 

همانطور که می بینید ، اگرچه پیر شدن اجتناب ناپذیر است ، اما جلوگیری از پیری و لذت بردن از تمام سنین به سالم ترین و متناسب حالت ممکن مربوط به حفظ عادات صحیح و سالم زندگی است تا عوامل ژنتیکی.

 

آردینی اوخو
پنجشنبه 16 بهمن 1399
بؤلوملر :

فواید عناب: عناب چیست ، چگونه مصرف می شود؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://img.aws.livestrongcdn.com/ls-1200x630/ds-photo/getty/article/235/31/487442743.jpg

فواید عناب: عناب چیست ، چگونه مصرف می شود؟

آیا می دانید فواید عناب ، که در چند سال اخیر بیشتر بارها نام آن را می شنویم ، محاسبه نمی شود؟ عناب پ میوه ای شیرین و ترش است که به طور گسترده در مناطق خراسان و در جنوب آسیا در جهان رشد می کند. در این مقاله ، تحت عنوان فواید عناب ، در مورد عناب ، فواید عناب ، فواید میوه عناب و مضرات عناب صحبت خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این میوه سالم ، به مطالعه مقاله ما ادامه دهید.

 

عناب چیست؟

 

 

اگرچه در سالهای اخیر بارها و بارها نام آن را شنیده ایم ، اما هنوز هم ممکن است افرادی باشند که نمی دانند عناب چیست. عناب در واقع میوه ای است که از دوران باستان برای بهبود استفاده می شده است. شما می توانید از این میوه جادویی نهایت استفاده را ببرید تا ولع مصرف شیرین خود را برآورده کنید. شاید توضیح دادن فواید عناب که مانند خرما به نظر می رسد با چند جمله کافی نباشد. از آنجا که این میوه خوشمزه از جنبه های مختلف از کیفیت خواب تا سلامت روده سهم قابل توجهی دارد.

 

فواید میوه عناب

 

 

وقتی صحبت از فواید عناب می شود ، می توان گفت که در ابتدا به بهبود گردش خون کمک می کند. این میوه های کوچک سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم ، فسفر ، منگنز ، آهن و روی هستند. ترکیب این مواد معدنی برای حفظ سلامت قلب ضروری است. همچنین برای تنظیم جریان خون و جلوگیری از کم خونی بسیار مهم است.

 

میوه عناب همچنین حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که شناخته شده است و اثرات پیری را معکوس می کند. آنتی اکسیدان ها با مبارزه با رادیکال های آزاد از آسیب سلول جلوگیری می کنند. ویتامین C از سلامت پوست پشتیبانی می کند. به دلیل محتوای غنی ، یکی دیگر از فواید عناب این است که از علائم پیری زودرس جلوگیری کرده و سلامت پوست را بهبود می بخشد.

 

کم و بیش در مورد فواید میوه های خشک برای سلامتی خود می دانیم. عناب همچنین منبع خوبی از کلسیم و فسفر است که به بهبود سلامت استخوان کمک می کند. همچنین می تواند به سرعت سوخت و ساز بدن کمک کند زیرا سرشار از فیبر و کربوهیدرات است. به لطف مواد معدنی غنی شده و ویتامین های موجود در آن ، می توانید عناب را به عنوان یک منبع انرژی بسیار سالم مصرف کنید.

 

همانطور که می بینید ، فواید میوه عناب با شمارش پایان نمی یابد. در آخر ، بیایید در مورد اثر تسکین دهنده عناب صحبت کنیم. طبق سنت های باستان چینی ، شناخته شده است که از این میوه برای رفع بی خوابی استفاده می شود. از جمله دانه ها ، میوه کامل عناب پر از مواد شیمیایی شیمیایی ، آنتی اکسیدان ، پلی ساکاریدها ، فلاونوئیدها ، ساپونین ها است. به این ترتیب با آرامش سیستم عصبی می تواند به خواب راحت کمک کند.

 

اگر لازم است فواید عناب را خلاصه کنیم:

 

• عناب می تواند با بهبود گردش خون از سلامت قلب حمایت کند.

• با محتوای غنی خود می تواند پوستی سالم و درخشان به شما بدهد.

• می تواند از سلامت استخوان حمایت کند و دارای خواص ضد التهابی است.

• برای هضم غذا مفید است زیرا منبع غذایی رشته ای است و ممکن است به تنظیم حرکات روده کمک کند.

• مواد تشکیل دهنده آن می تواند به شما در خواب راحت تری کمک کند.

• با خواص آنتی اکسیدانی خود ، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و می تواند به پیشگیری از انواع سرطان کمک کند.

• می تواند به عنوان یک میان وعده سالم مصرف شود زیرا میوه ای بسیار کم کالری و شیرین است.

• مطالعات نشان می دهد عناب می تواند با داشتن محتوای غنی به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کند.

 

https://th.bing.com/th/id/OIP.3sZjOpUvrYkS-oz-291JpwHaEW?pid=Api&rs=1

مضرات عناب

ما سعی کردیم به تفصیل توضیح دهیم عناب ، فواید عناب چیست. حال بیایید در مورد خسارات عناب صحبت کنیم. عناب برای اکثر افراد با مزایایی که در بالا و موارد دیگر ذکر کردیم مفید است. با این حال ، مانند همه میوه ها ، ممکن است عوارض جانبی خاصی در بعضی از داروها ایجاد شود. کارشناسان اظهار داشتند که عناب ممکن است با ترکیبات برخی از گروه های دارویی معروف به ضد افسردگی ارتباط داشته باشد. علاوه بر این ، مواد مختلف می توانند اثرات برخی داروها را تقویت کنند. بنابراین اگر داروی منظمی دارید ، به یاد داشته باشید که باید با متخصص خود مشورت کنید.

 

تاریخچه عناب

 

 

آیا در مورد منشأ عناب کنجکاو هستید؟ از میوه ها ، برگ ها و دانه های درخت عناب قرن هاست که در طب سنتی چین استفاده می شود. ما می فهمیم که عناب حداقل برای 3000 سال با این جمله که "میوه عناب در ماه آگوست جمع آوری شده و برنج در ماه اکتبر برداشت شد" در "کتاب آوازها" که به عنوان قدیمی ترین مجموعه شعر در چین شناخته می شود ، کشت می شده است. علاوه بر این ، 11 نوع عناب در "اریا" ، کتابی که 2600 سال پیش نوشته شده است ، ثبت شده است. برخی منابع اظهار می دارند که ریشه عناب می تواند تا 7000 سال پیش باشد.

 

طبق تحقیقات ، 2000 سال پیش ، عناب ؛ این ماده به کل چین گسترش یافته ، مناطق تولیدی تجاری گسترده ای را توسعه داده و به همراه هلو ، زردآلو ، آلو و شاه بلوط به یکی از پنج درخت مهم میوه در چین تبدیل شده است. سپس به ژاپن و کره ، به آسیای میانه و اروپا از طریق جاده ابریشم قدیمی ، و به تدریج به قطب جنوبحداقل 47 کشور در تمام قاره ها به جز ika رسیده است. در کتابی به نام "'چی مین یائو شو" که 1500 سال پیش در سلسله وی شمالی نوشته شده است ، روشهای پردازش مانند انواع عناب ، کشت ، برداشت گل ، خرد کردن ثبت شده است. تلقیح عناب اولین بار بیش از 1000 سال پیش انجام شد و کشت آن با محصولات غلات در حدود 600 سال پیش رواج یافت. بنابراین ، تولید عناب در چین برای سالهای طولانی در تاریخ در راس تولید درختان میوه بوده است. از همه مهمتر ، تولید عناب کمک قابل توجهی به توسعه علم و فن آوری درختان میوه کرده است.

 

وقتی به تاریخ عناب نگاه می کنیم ، اولین استفاده از عناب را در طب سنتی چین مشاهده می کنیم. بر این اساس ، از تخمه عناب با فرمولی کلاسیک و اغلب توصیه شده استفاده می شود که به عنوان ترکیب "Zizyphus" شناخته می شود. این فرم با قدمت سال 220 میلادی برای حمایت از خواب سالم در طول شب توصیه می شود.

 

چگونه عناب مصرف کنیم؟

پس از اطلاع از فواید میوه عناب ، سوال دیگری که به ذهن شما خطور می کند این است که چگونه میوه عناب را مصرف کنید. میوه عناب را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. عناب تازه دارای ظاهری خالدار به رنگ زرد و سبز و بافتی غیرآبی است. برعکس ، عناب خشک به رنگ قرمز روشن است. اگرچه برخی افراد طعم و مزه آن را ترش و شیرین تعبیر می کنند ، اما به طور کلی یک میوه شیرین تلقی می شود.

 

میوه های تازه و خشک اغلب به عنوان یک ماده اضافی در بسیاری از دستور العمل ها و غذاهای مختلف مانند مربا ، شراب و دسر استفاده می شود. خوب چگونه عناب خشک بخوریم؟ از عناب خشک می توان به روش های مشابه استفاده کرد. می توان آن را به عنوان یک میان وعده سالم و درست خارج از بسته مصرف کرد. همچنین می تواند برای افزودن طعم به سالادها اضافه شود یا با آجیل و پنیر همراه شود.

 

میوه عناب به طور طبیعی گیاهی و فاقد گلوتن است. این ماده غذایی را برای اکثر رژیم های غذایی مناسب و ماده ای متنوع می کند که به راحتی می تواند در بسیاری از دستورات غذایی گنجانده شود.

 

بیایید نگاهی به ارزش های غذایی میوه عناب بیندازیم:

محتوای 100 گرم عناب تازه به شرح زیر است:

کالری (کیلو کالری): 79

چربی: 0،2 گرم

کلسترول: 0 میلی گرم

سدیم: 3 میلی گرم

پتاسیم: 250 میلی گرم

کربوهیدرات: 20 گرم

پروتئین: 1.2 گرم

فیبر: 10 گرم

 

همانطور که مشاهده می کنید عناب کالری بسیار کمی دارد اما بسیار غنی از ویتامین و مواد معدنی است. به خصوص از نظر ویتامین C ، می تواند 77٪ نیاز روزانه شما را برآورده کند. میوه عناب همچنین یک کربوهیدرات سالم به شکل قند طبیعی است که انرژی بدن شما را تأمین می کند.

 

چای عناب و دارچین!

 

 

به نظر می رسد پس از اطلاع از فواید بی شمار عناب ، شما شروع به جستجوی دستوراتی برای عناب کرده اید. شما می توانید عناب را در دستور العمل های مختلف استفاده کنید. ما یک دستور العمل خوشمزه عناب را برای شما آماده کرده ایم:

 

مواد لازم برای چای عناب دارچین کره ای ، یک دستور غذایی خوشمزه است که می توانید با عناب تهیه کنید:

 

• 40 عناب خشک

• 50 گرم زنجبیل

• 80 گرم شکر قهوه ای

• 15 گرم چوب دارچین

• 3 لیتر آب

 

طرز تهیه:

زنجبیل و عناب را خشک بشویید. زنجبیل را پوست بگیرید و آن را نازک برش دهید. سپس برش های زنجبیل ، چوب دارچین و عناب خشک شده را با 3 لیتر آب درون زودپز قرار دهید. مخلوط را روی حرارت متوسط ​​به مدت 10 دقیقه بجوشانید. طلا را کم کرده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید ، سپس شکر را اضافه کرده و 5 دقیقه دیگر بجوشانید. می توانید کمی استراحت کنید و با لذت آن را مصرف کنید!

آردینی اوخو
سه شنبه 14 بهمن 1399
بؤلوملر :

صابون لایه بردار چیست و چگونه استفاده می شود؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/OIP.huz9y1k0GwmsaWTSnjlobAHaHa?pid=Api&rs=1

صابون لایه بردار چیست و چگونه استفاده می شود؟

کدام زن نمی خواهد پوستی براق و تازه داشته باشد؟ صابون لایه بردار یک روش درمانی است که این ویژگی ها را هم برای صورت و هم برای بدن فراهم می کند.صابون لایه بردار با از بین بردن سلولهای مرده انباشته شده روی پوست ، از تشکیل یک لایه جدید ، سالم و مرطوب پوست پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، صابون لایه بردار اثر آرامش بخشی روی بدن خواهد داشت ، و باعث می شود زمان حمام لذت بخش تر شود.آیا دوست دارید بدانید این محصول ویژه چه مزایای دیگری برای شما دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است ، می توانید تمام مزایای لایه برداری صابون را در این مقاله بیاموزید. خواندن خوب

 

پاکسازی عمیق پوست چیست؟

پوست بزرگترین اندام بدن انسان است و به طور مداوم در معرض نور خورشید ، آلودگی ، باد و مواد مضر هوا قرار دارد. همه اینها به سلامتی و زیبایی شما آسیب می رساند.این مواد بازیگران اصلی پوست چرب هستند که با مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد لکه های سیاه و آکنه باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند می شود.

با این حال ، تصور اینکه حتی مرطوب کننده های خوب نیز می توانند این وضعیت را معکوس کنند ، کاملاً درست نیست. باقی مانده های آرایش یا لایه های سلول مرده که به مقدار زیاد روی پوست جمع می شوند ، از عملکرد این محصولات جلوگیری می کنند.پاکسازی عمیق پوست در اینجا بازی می کند. صابون لایه بردار در مقایسه با صابون های معمولی دارای بافتی خشن است. به این ترتیب می تواند آلودگی ها را از بین ببرد و صورت و بدن مرطوب و جوانتری داشته باشد.منافذ از مواد زائد و سلولهای مرده پاک می شوند و به پوست اجازه می دهند نفس بکشد. این اطمینان می دهد که محصولات مختلف مراقبت مورد استفاده به طور مثر جذب می شوند.

سرانجام ، تمیز کردن عمیق ، که توسط خانم ها یا آقایان انجام می شود ، باعث سم زدایی پوست می شود در حالی که باعث روشن شدن و در عین حال صاف شدن پوست می شود. همچنین برای درمان مناطقی از بدن که خشن ترین حالت را دارد ، مانند زانو ، آرنج و پا مناسب است.

 

فواید صابون لایه بردار چیست؟

همانطور که می بینیم ، پاک سازی کامل پوست ، آلودگی ها و سلول های مرده پوست را از بدن پاک می کند ، باعث بهبود بافت پوست و در نتیجه ظاهر آن می شود. با این حال ، مزایای یک صابون خوب لایه بردار در همین جا متوقف نمی شود. بیایید لیست دیگری را که می تواند برای شما انجام دهد فهرست کنیم:

گردش خون را بهبود می بخشد

چین و چروک و خطوط بیان را سبک می کند

لکه ها و جوشگاه های آکنه را از بین می برد

با ظاهر جوش های سر سیاه مبارزه می کند

از تشکیل سلول های جدید پشتیبانی می کند و تولید کلاژن را افزایش می دهد.

از چربی اضافی پوست جلوگیری می کند

با سلولیت و رسوبات چربی منطقه ای مبارزه می کند

برنزه شدن طبیعی تر ، دائمی و همگن را فراهم می کند

از موهای رشد نکرده جلوگیری می کند

یک اثر ماساژ بدن آرامش بخش و شاداب می بخشد

چگونه از صابون لایه بردار استفاده کنیم؟

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن عمیق ، لایه خارجی پوست باید تمیز باشد. به همین دلیل ، توصیه شده ترین روش لایه برداری این است که در حین استحمام یا بعد از شستن صورت انجام شود.

 

صابون را باید به آرامی با نوک انگشتان در حرکات دورانی مالید تا از آسیب پوست جلوگیری کند.

 

اگر قرار است صورت پس از لایه برداری خارج شود ، علاوه بر ضد آفتاب ، استفاده از کلاه محافظ صورت نیز ضروری است. در حقیقت ، بهتر است پس از لایه برداری کاملاً از آفتاب خودداری کنید. لایه برداری روی ناحیه آسیب دیده یا سوخته ، ناحیه کبودی ، پلک و لب انجام نمی شود.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.b6HgcrXWhzJbCV8rocPPSgHaFl?pid=Api&rs=1

صابون لایه بردار چند بار استفاده می شود؟

به طور کلی ، استفاده از صابون لایه بردار هفته ای یک بار برای تضمین برنزه شدن در تابستان کافی است. با این حال ، به یاد داشته باشید که نباید در روز در معرض آفتاب استفاده شود.

 

در زمستان فرکانس باید کمتر باشد تا لایه چربی محافظت کننده و گرم کننده بدن حفظ شود.

 

برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن می توان آن را بیشتر روی پا انجام داد. با این حال ، دفعات استفاده از صابون لایه بردار عمدتا به نوع پوست آن بستگی دارد. مراقب باشید برای جلوگیری از اشتباه ، این توصیه ها را دنبال کنید.

 

لایه برداری طبیعی و خشک پوست

افراد با این نوع پوست می توانند هفته ای یک یا دو بار از صابون لایه بردار استفاده کنند. دلیل این امر این است که سلول ها در این نوع پوست ها با سرعت بیشتری احیا می شوند. بنابراین ، مقدار قابل توجهی پوسته پوسته در سطح پوست جمع می شود و باید آنها را جدا کرد.

 

لایه برداری پوست چرب یا ترکیبی

صابون لایه بردار مورد استفاده در این نوع پوست عمدتا در گرفتگی منافذ و کاهش لکه های سیاه موثر خواهد بود. بنابراین می توان هفته ای دو تا سه بار از آن استفاده کرد.

 

لایه برداری پوست حساس

حتی پوست های حساس نیز نیاز به پاکسازی عمیق دارند. اما کمتر اوقات. اعمال هر 15 روز کافی خواهد بود. علاوه بر این ، صابون لایه بردار مورد استفاده در این پوست باید تا حد ممکن نرم و طبیعی باشد.

 

لایه برداری قدیمی تر

با توجه به میزان بازسازی کم ، همیشه می توان هفته ای دو بار با لایه بردارهای سبک پاکسازی عمیق را انجام داد.

 

لایه برداری برای پوست آکنه

در موارد شدید باید از پاکسازی کامل خودداری شود تا پوسچر پاره نشود. در موارد آکنه خفیف ، می توان از لایه برداری ملایم استفاده کرد. با این حال ، مشاوره با گزارش خود همیشه مفید خواهد بود.

 

مزایای صابون لایه بردار 100٪ طبیعی چیست؟

بسیاری از محصولات وجود گوی های رنگی را نشان می دهد که مسئول لایه برداری پوست هستند. اینها پلاستیکی هستند. استفاده از این ماده به محیط زیست آسیب می رساند زیرا باعث آلودگی رودخانه ها و دریاها در مرحله تولید محصول می شود. در حال حاضر صابون های لایه بردار حاوی پارابن که به شدت برای سلامتی مضر هستند ، در بازار موجود است.

 

همیشه بهترین گزینه استفاده از محصولاتی با منشا 100٪ طبیعی است. به عنوان مثال ، یک صابون با دانه های انگور خرد شده می تواند یک لایه برداری ملایم و مناسب برای انواع پوست را ایجاد کند.

 

قطر دانه انگور خرد شده اثرات درمانی را بدون آسیب رساندن به سلامتی یا محیط زیست تضمین می کند. علاوه بر این ، رایحه محصول روی بدن باقی مانده و احساس طراوت و دلپذیری از خود به جای می گذارد. نکته دیگر این است که باید مراقب استفاده از صابون لایه بردار باشید که شامل آزمایشات حیوانات نیست.

آردینی اوخو
یکشنبه 12 بهمن 1399
بؤلوملر :

5 دلیل برای اینکه دائما احساس گرسنگی می کنیم

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/OIP.Zn2LcuDiFzPP6-wHBE_NKgHaD3?pid=Api&rs=1

5 دلیل برای اینکه دائما احساس گرسنگی می کنیم

"من احساس سیری نمی کنم ، چرا همیشه گرسنه ام؟" اگر شما یکی از کسانی هستید که می گویید ، وقت آن است که احساس گرسنگی خود را بر طرف کنید. زیرا گاهی گرسنگی شما می تواند روانشناختی باشد تا جسمی. برخی شرایط که ما متوجه آنها نمی شویم احساس گرسنگی بیش از حد معمول در شما ایجاد می کند. سبک زندگی و عادت های شما بر سلامت عمومی و همچنین مصرف مواد غذایی تأثیر می گذارد. حال ، مایلم در مورد 5 عادت صحبت کنم که بدون اینکه متوجه شوید می تواند احساس گرسنگی ایجاد کند.

 

1. عوامل حواس پرتی

 

 

قرار گرفتن در معرض محرک های خارجی هنگام غذا خوردن نه تنها می تواند حواس شما را پرت کند بلکه باعث می شود از میز گرسنه شوید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که هنگام صرف ناهار توسط یک بازی ویدیویی حواسشان پرت می شود نسبت به افرادی که بازی نمی کنند کمتر احساس سیری می کنند. به همین دلیل ، برای جلوگیری از حواس پرتی ، می توانید زمان صفحه نمایش را به حداقل برسانید و هنگام غذا خوردن از دستگاه های الکترونیکی خود استفاده نکنید. به این ترتیب ، شما نه تنها از غذا لذت می برید ، بلکه به بدن کمک می کنید تا سیگنال های سیری را بهتر احساس کند.

 

2. احساسات خود را درک کنید

در طول روز ، تغییرات عاطفی زیادی مانند شادی ، غم ، هیجان ، ترس و عصبانیت را تجربه می کنیم و در چنین مواردی ، افراد معمولاً ناخودآگاه تمایل به مصرف غذاهای مورد علاقه خود دارند. فقط برای سرکوب یا احساساتی که تجربه می کنید می توانید به غذا بروید انگار که از نظر جسمی گرسنه باشید. بسیار مهم است که از احساسات خود آگاهی داشته باشید تا کالری اضافی مصرف نکنید. به عنوان مثال ، در چنین مواردی می توانید توجه خود را بر روی نکات مختلفی مانند گوش دادن به موسیقی ، مطالعه کتاب ، مرتب سازی اتاق یا انجام هر فعالیتی که مناسب شما باشد ، معطوف کنید.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.7EpAPFQZW5QpIAqH02dnSQHaE7?pid=Api&rs=1

3. زمان خواب شما ممکن است کوتاه باشد

 

 

خواب کافی و با کیفیت برای سلامتی و همچنین در کنترل اشتها بسیار مهم است. خواب به تنظیم گرلین ، معروف به هورمون گرسنگی کمک می کند و کمبود خواب نیز باعث ترشح بالاتر گرلین می شود. به همین دلیل ممکن است در هنگام بی خوابی احساس گرسنگی کنید. خواب کافی و با کیفیت با افزایش ترشح هورمون لپتین معروف به هورمون سیری به شما کمک می کند احساس سیری کامل کنید. یک مطالعه نشان می دهد که 15 مرد بالغ که فقط 1 شب می خوابند ، در مقایسه با گروهی که 8 ساعت می خوابند ، به طور قابل توجهی گرسنه ترند و 14٪ سایزهای بزرگتر را در صبحانه روز بعد ترجیح می دهند. برای اینکه سطح گرسنگی خود را کنترل کنید ، میانگین زمان صرف خواب باید 7-9 ساعت باشد.

 

4- گروه چربی ممکن است در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشد

اگر رژیم غذایی شما چربی کمی داشته باشد ، احساس گرسنگی مکرر می تواند اجتناب ناپذیر باشد. از آنجا که هضم چربی ها طولانی تر می شود و برای مدت طولانی در معده شما باقی می ماند. هرچه هضم غذا بیشتر شود ، احساس سیری بیشتر احساس می شود. اگرچه گروه چربی گروهی است که اکثر افراد با تعصب به آن نزدیک می شوند ، اما باید تأکید کرد که نوع و مقدار چربی در اینجا نقش مهمی دارد. در رژیم غذایی خود ، به دانه های روغنی غنی از اسیدهای چرب سالم مانند بادام ، گردو ، فندق ، بادام زمینی ، بادام هندی ؛ با افزودن غذاهایی مانند آووکادو ، زیتون و روغن زیتون می توانید محتوای چربی رژیم خود را افزایش دهید.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.5309IoeFT87JwfUIKTJfJAHaE6?pid=Api&rs=1

5. کمی آب بنوشید.

 

 

اغلب می توانید احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه بگیرید. اگر غالباً احساس کمبود می کنید ، زمان آن رسیده است که عادت های نوشیدن خود را تغییر دهید. مطالعه ای که در مجله تغذیه اروپا منتشر شد ، رابطه بین میزان آب مصرفی قبل از غذا و انرژی دریافتی را بررسی کرد. در نتیجه مطالعه ، نتیجه گیری شد که 568 میلی لیتر (تقریباً 3/2 - 3 لیوان) آب مصرف شده قبل از غذا باعث کاهش مصرف انرژی می شود. در این مرحله ، ممکن است مفید باشد که یک یا دو لیوان آب بنوشید تا فقط متوجه شوید که تشنه هستید.

آردینی اوخو
چهارشنبه 8 بهمن 1399
بؤلوملر :

نکاتی برای اینکه نشان می دهد یک پسر شما را دوست دارد.

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/OIP.wF5_Vgl6OdbgusKyL0uNCQHaEQ?pid=Api&rs=1

نکاتی برای اینکه نشان می دهد یک پسر شما را دوست دارد.

 

عشق سیل عواطف بین دو نفر است که حاوی احساسات زیبا وصف ناپذیری است. درک اینکه یک فرد عاشق است کار چندان دشواری نیست. افراد عاشق به نظر هیجان زده ، سرزنده و خوشبخت می آیند ، در حالی که کسانی که عشق را متحمل می شوند می توانند خود را در یک اتاق حبس کرده و ساعتها رویا ببینند. برای افراد عاشق این امکان وجود ندارد که خود را پنهان کنند اما شما می توانید با مشاهده برخی علائم متوجه شوید که آیا این فرد این احساسات را علیه شما پرورش می دهد یا خیر. در اینجا برخی از اصلی ترین نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد مرد شما را دوست دارد.

 

1. با  شما مکررا ارتباط چشمی بر قرار می کند

مردان ممکن است دروغ بگویند ، سعی کنند به نوعی حرکات خود را کنترل کنند ، اما آنها یک جفت چشم دارند که همه چیز را از بین می برد. در زندگی روزمره ، به طور معمول برای برقراری ارتباط چشمی به شخص مقابل نگاه می کنیم. با این حال ، این مرد برای مردی که این وضعیت را دوست دارد بیشتر است. مردی که دوست دارد بیشتر از زمان نگاه معمولی به نظر می رسد و از سر تا پا نگاه می کند. آنها سعی می کنند در هر فرصتی با شما ارتباط چشمی برقرار کنند ، چشمانشان را به هم می زنند و سعی می کنند ظاهری تیز و لاس زن نشان دهند.

 https://www.wikihow.com/images/thumb/c/cf/Impress-a-Girl-and-Make-Her-Fall-in-Love-with-a-Boy-Step-7-Version-5.jpg/aid281170-v4-728px-Impress-a-Girl-and-Make-Her-Fall-in-Love-with-a-Boy-Step-7-Version-5.jpg

 

2. تماس بدنی

اگر او به طور تصادفی به بازو یا شانه شما برخورد کرد ، بدانید که او شما را دوست دارد. اگر میل به لمس به نوعی بیان شود ، این یک نشانه جدی است ، اما سعی می کند اشتباه جلوه کند زیرا او دوست شما است.

 

 

3. بازی کردن با مو های خود

مردان می توانند به صورت غیرارادی رفتار کنند تا از نظر زنان زیبا به نظر برسند. به عنوان مثال ، آنها با موهای خود بازی می کنند یا نمی دانند کجا دست و بازو را بگذارند. اگر این نوع رفتارها را مشاهده کنید ، یکی از علائم مورد علاقه مردان را در مردان گرفتار کرده اید.

 

 

4. او به لباس خود اهمیت می دهد

این واقعیت که این مرد هنگام آمدن به ملاقات با شما بهترین لباس های خود را می پوشد ، همیشه در حالی که با شماست لباس خود را تنظیم می کند و مرتب خود را مرتب می کند به این معنی است که شما را دوست دارد.

 

 

5. روش راه رفتن او متفاوت است

این ممکن است برای شما یک سرنخ باشد که مردان با هیجان و تنش عضلات در کنار شما راه می روند. سعی خواهد کرد هنگام راه رفتن دست شما را بگیرد. شما در آن زمان هیجان زده خواهید شد ، اما آن را نشان ندهید.

 

 

6. از تغییرات تن صدا

او مثل شما با همه صحبت نمی کند. نگاه کنید که وقتی صحبت از شما می شود چگونه با دیگران صحبت می کند. وقتی مردان با زنی که دوست دارند صحبت می کنند ، لحن صدای آنها پایین می آید ، کم صحبت می شوند و مکالمه بین شما را خاص می کنند.

 

 

7. زبان بدن

می خواهد به شما نزدیکتر باشد. برای این ، او به شما خم می شود و تقریباً روی شما می افتد. به پاهای او توجه کنید ، اگر انگشتان انگشتان شما به شما نشان دهند ، این نشان دهنده علاقه او به شما خواهد بود ، توجه کامل وی هنگام صحبت کردن به شما گوش می دهد و حتی به شوخی های بی معنی که می کنید می خندد.

 

 https://www.wikihow.com/images/9/93/Impress-a-Girl-and-Make-Her-Fall-in-Love-with-a-Boy-Step-15-Version-5.jpg

8. دست ها خالی نیستند

مرد از صحبت با شما هیجان زده خواهد شد. به همین دلیل است که مرد دائماً دست خود را بر روی چانه خود قرار داده و به چشمان شما لبخند می زند. او مدام در مورد موضوعات جالب به شما می گوید. این نشان می دهد که او به شما علاقه مند است.

 

 

9. از دستان خود به طور مداوم استفاده می کند

مردان نیز برای تأکید بر قدرت خود چنین حرکتی را انجام می دهند. در عین حال ، مردان نیز برای جلب توجه شما و اعتماد به نفس بیشتر این کار را می کنند. این نشانگر علاقه او به شماست.

 

 

10. ارسال مداوم پیام ها

اگر تلفن شما دائماً در حال ارسال پیامک است و همان شخص همیشه شما را پرت می کند ، شخصی در حال مرگ است تا با شما تماس بگیرد. پایان پیام ها یک روز به اعتراف می رسد ، منتظر بمانید و ببینید.

 https://th.bing.com/th/id/Racb2520fce3e3a8c8fc1ccd38aca64a9?rik=AvmDfJpRONveVQ&riu=http%3a%2f%2fwww.boldsky.com%2fimg%2f2014%2f06%2f04-1401885938-flowers.jpg&ehk=HwJDbaXAlHhHwOeWsMXEobHD8aBtI9mbLbXfTtSyrVk%3d&risl=&pid=ImgRaw

 

11. شما را به جایی دعوت می کند

اگر او شما را به جایی دعوت می کند ، به این معنی است که می خواهد با شما وقت بگذارد. آیا دوست دارید با کسی که دوستش ندارید وقت بگذرانید؟ البته که نه! مرد دیگر پیشنهاد انجام کاری با شما را دارد زیرا این کار را دوست دارد و حتی ممکن است هر از چند گاهی شما را تحت فشار قرار دهد. اگر درون گرایان لایک ها با شما هستند و دوستانشان سکوت می کنند ، این نیز نشانه لایک است.

 

 

12. مردان فراموش نمی کنند

مردی که شما را دوست دارد جزئیاتی را که در مورد هر چیزی می گویید فراموش نخواهد کرد اما حتی شما فراموش می کنید. از آنجا که آنها شما را دوست دارند و می خواهند از شما مطلع شوند ، آنچه را که می گویید به خاطر مواردی که ممکن است مفید باشد و ممکن است شما را متعجب کند ، در خاطرات خود نگه می دارند. این یک تاکتیک خوب برای تأثیرگذاری است.

 

 

13. سرانجام ، او را تشویق کنید

ما برخی از نشانه های اصلی را نشان می دهد که مردان زن را دوست دارند. اگر مردی وجود دارد که این اقدامات را علیه شما انجام می دهد ، بدانید که او شما را دوست دارد. اما اگر او از گفتن شما خجالتی است ، به او شهامت دهید و به او بگویید به زودی به روی شما باز می شود.

آردینی اوخو
دوشنبه 6 بهمن 1399
بؤلوملر :