https://th.bing.com/th/id/OIP.BhdUMWzvwzxrxNbPCnyewgHaEH?pid=ImgDet&rs=1

علائم رویش دندان در نوزادان چیست؟

دوره دندان درآوردن برای هر نوزادی متفاوت است. سنی که کودک دندان در می آورد ، اگر مشکلی در سلامتی نداشته باشد ، معمولاً از نظر ژنتیکی تعیین می شود. اگر والدین کودک دندان درآوردن زودهنگام داشته باشند ، کودک به طور کلی در سنین پایین دندان در می آورد.

 

دندان ها چه زمانی و به چه ترتیب بیرون می آیند؟

 

به طور کلی ، در نوزادان سالم ، دندان ها پس از رسیدن به ماه 6 ، بیرون می آیند. با این حال ، در موارد مختلف ، اولین دندان می تواند در 3 ماه یا 12 ماه ظاهر شود. ابتدا دندان های ثنایای مرکزی بیرون می آیند. سپس دندان های ثنایای جانبی ، دندان های نیش و دندان مولر شروع به بیرون آمدن می کنند.

 

آیا زمان ظهور و مشکلات با توجه به نوع دندان متفاوت است؟

 

دوره های رویش دندان با توجه به نوع دندان متفاوت است:

دندانهای مرکزی قدامی: 6-10. ماه

جانبی (دندان جانبی): 9-12. ماه

دندان های آسیای اول: 18-18. ماه

دندان های مولر دوم: 24-33. ماه

مشکلاتی که در مرحله دندان درآوردن اتفاق می افتد معمولاً با توجه به دندان تغییر نمی کند.

 

هنگام دندان درآوردن چه مشکلاتی تجربه می شود؟

 

نوزادان به دلیل علائمی که در طی روند دندان درآوردن با آن روبرو می شوند ممکن است حالت بدخلقی داشته باشند. علائم دیگر دندان درآوردن عبارتند از:

 

افتادن:

 

در دوره دندان درآوردن ، جریان بزاق شدیدتری تجربه می شود. به همین دلیل ، می توان در طول دوره دندان درآوردن ، آبریزش را مشاهده کرد. با این حال ، نوزادان معمولاً از سن 3 ماهگی می توانند ریزش کنند. با این وجود ، در دوره دندان درآوردن ، افتادگی شدیدتری مشاهده می شود.

 

درد:

 

ممکن است التهاب ایجاد شود زیرا دندان هایی که در نوزادان رشد می کنند به لثه ها فشار می آورند. نوزادان ممکن است در اثر التهاب درد داشته باشند. دندان با بیشترین درد به طور کلی دندان های آسیایی است.

 

خلق و خوی:

 

به دلیل افزایش درد کودک و نزدیکتر بودن دندان به سطح ، ممکن است سر و صدا ایجاد شود. این درد و ناراحتی تا زمان برداشته شدن کامل دندان ادامه خواهد داشت. به همین دلیل ، ممکن است بدخلقی ایجاد شود زیرا نوزادان یک دوره سخت و دردناک دارند.

 

قرمزی در ناحیه گونه و چانه:

 

از آنجا که نوزادان در دوره دندان درآوردن بزاق بیشتر ترشح می کنند ، ممکن است در ناحیه گونه و چانه جوش یا ترک ایجاد شود.

 

سرفه کردن:

 

تولید بزاق در دوره دندان درآوردن بیشتر است. به همین دلیل ممکن است بزاق در گلوی نوزادان جمع شود. در این حالت بزاق جمع شده می تواند باعث سرفه شود.

 

تب:

 

تب همیشه نشانه دندان درآوردن نیست. تب همچنین می تواند منادی مشکلات مختلف سلامتی باشد. در صورت وجود تب بالا ، کودک باید به متخصص منتقل شود.

 

گاز گرفتن:

 

خارش ممکن است در دوره دندان درآوردن رخ دهد. به همین دلیل ، کودک ممکن است برای آرام شدن گاز بگیرد.

 

اسهال:

 

از آنجا که در دوره دندان درآوردن بزاق بیشتری تولید می شود ، روده ها سریعتر کار می کنند. به همین دلیل ، ممکن است اسهال ایجاد شود. با این حال ، اسهال می تواند نشانه ای از مشکلات مختلف سلامتی به غیر از دندان درآوردن باشد. اگر اسهال در طی یک روز از بین نرفت ، باید با یک متخصص مشورت شود.

 

بی اشتهایی:

 

از دست دادن اشتها ممکن است در دوره دندان درآوردن رخ دهد. در این دوره باید به غذاهای مایع توجه شود تا غذاهای جامد.

 

بیخوابی:

 

به دلیل دردی که در دوره دندان درآوردن تجربه می شود ، ممکن است در شب بی خوابی احساس شود. والدین باید مراقبت کنند که کودک در این دوره با غذاهای مایع تغذیه شود. قرار دادن کودک در دوش آب گرم قبل از خواب می تواند آرامبخش باشد.

 

گوش درد:

 

همچنین ممکن است نوزادان به دلیل دردی که در دوره دندان درآوردن دارند در گوش خود احساس ناراحتی کنند. به همین دلیل می تواند گوش های شما را بکشد. با این حال ، مشکل دیگری که می تواند در این مورد به ذهن متبادر شود ، التهاب گوش است. در این حالت ممکن است نیاز به بررسی پزشک باشد.

 

خونریزی در لثه ها:

 

خونریزی ممکن است به دلیل فشار وارد شده به لثه در طول دوره دندان درآوردن باشد. این خونریزی را می توان روی لثه به صورت لکه های آبی مشاهده کرد. لثه ها باید با یک پنبه خنک و تمیز تمیز شوند.

 

برای تسکین کودک هنگام دندان درآوردن چه کاری می تواند انجام دهد؟

 

در صورت وجود بثورات روی صورت کودک ، با توصیه پزشک می توان از کرم های مرطوب کننده مناسب برای کودک استفاده کرد.

پوره های میوه های سرد به شل شدن لثه کمک می کنند.

اگر اسهال وجود دارد ، باید به آن مایعات بیشتری توجه کرد.

دادن میوه های سرد و سفت برای تسکین درد در لثه می تواند دلگرم کننده باشد.

برای ایجاد خارش در دندانها می توان از خراش استفاده کرد.

ژل دندان درآوردن برای گذراندن دوره دندان درآوردن کودک ضروری است. به همین دلیل می توان از ژل های دندان درآوردن استفاده کرد.

آیا شیردهی در دوره دندان درآوردن کودک را تسکین می دهد؟ چگونه تأثیر مثبتی خواهد داشت؟

 

شیر مادر همچنین دارای خواص درمانی برای دندان و لثه است. عضلات فک کودک کار کرده و دندان درد او تسکین می یابد. دندان هایی که در فک به درستی رشد می کنند نرم و سالم می شوند.

 

آیا همه نوزادان مشکلات یکسانی دارند؟

 

نوزادان معمولاً همین مشکلات را دارند. مشکلاتی از قبیل بدخلقی ، مشکلات خواب ، ریزش ، خارش در لثه تقریباً در همه نوزادان دیده می شود.

 

دندان درآوردن خانواده ها باید به چه نکاتی توجه کنند تا مشکلات سلامتی تجربه شده در طی یک فرایند را با بیماری های دیگر اشتباه نگیرند؟

اگر در دوره دندان درآوردن علائمی مانند تب و اسهال مشاهده شود ، قطعاً باید کودک را به پزشک منتقل کرد. اطمینان حاصل کنید که مشکل دیگری در ایجاد اسهال و تب وجود ندارد. جدا از این ، با پایان دوره دندان درآوردن ، مشکلاتی که باید با آنها روبرو شوید به حالت اولیه خود برمی گردند.برای راحتی و آرامش دوره دندان درآوردن باید از ژل دندان درآوردن استفاده شود. دندان درآوردن دلیل فوری برای مشاوره پزشکی نیست. با این حال ، اگر خانواده ها فکر می کنند که مشکل دیگری غیر از دندان درآوردن وجود دارد ، قطعاً باید با یک متخصص مشورت کنند.

 

آیا باید به محض بیرون آمدن دندان های کودک مراقبت های دهانی آغاز شود؟

مراقبت از دهان و دندان باید به محض بیرون آمدن اولین دندان کودک آغاز شود. دندان ها باید بعد از صبحانه صبح و قبل از خواب شب با یک پارچه تمیز شوند.

سه شنبه 5 اسفند 1399
بؤلوملر :