https://media.buzzle.com/media/images-en/photos/human-expressions/1200-24498442-doctor-and-patient.jpg

وسواس و درمان آن چیست؟

 

 

اساساً اختلال وسواس؛ وسواسی که به طور ناگهانی در ذهن رخ می دهد و خارج از اراده و کنترل نفس فرد بر ذهن او مسلط می شود ، مزاحم ، غالباً تهدیدکننده ، اصرار و تکرار می شود که غالباً برای فرد پوچ و بی معنی است اما با تلاش داوطلبانه از ذهن پاک نمی شود و فرد نمی تواند جلوی آن را بگیرد ، این یک اختلال روانی ناشی از الگوهای رفتاری نشخوارکننده (اجبارها) است که وظیفه آنها کاهش یا از بین بردن اضطراب ناشی از وسواس است ، غالباً در پاسخ به وسواس های مکرر.

 

وسواس فکری ، که از نظر علمی ثابت شده و دارای انواع مختلفی است ، اغلب توسط خود شخص "بی معنی ، پوچ" توصیف می شود. با وجود این ، فرد نمی تواند این افکار مداوم و تکراری را که با تلاش داوطلبانه به ذهن او حمله می کنند ، از بین ببرد. در یک سطح خاص ، وسواس به قدری شدید می شود که تقریباً هر فرد با توجه به افکار وسواسی خود زندگی خود را شروع می کند. ذهن ، که به دنبال سرکوب ، کاهش یا خنثی کردن ناراحتی ، درک تهدید و اضطراب ناشی از وسواس است ، اغلب الگوهای رفتاری تکراری تکراری و اغلب خارج از کنترل در برابر وسواس ایجاد می شود. افکار تکراری ، پریشان کننده ، اضطراب زا ، مداوم که بر ذهن مسلط هستند و اقدامات تکراری ، فوق العاده آزار دهنده برای کاهش و از بین بردن تأثیر آنها ، کل زندگی فرد را در بر می گیرد و فضای زندگی رایگان به فرد نمی دهد. با این حال ، این حلقه معیوب به طور جدی عملکرد فرد را در همه زمینه های شخصی ، شغلی و مربوط به مدرسه و بین فردی مختل می کند.

 

 در روند طبیعی زندگی بشر ، تردیدها ، اضطراب ها ، اضطراب ها و وسواس ها ممکن است گاه به گاه توسط عوامل زیادی ایجاد شود. با توجه به این واقعیت که بسیاری از عوامل استرس زا در زندگی روزمره زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهند ، جریان زندگی انسان ها در قالب شتاب گرفته ، عدم اطمینان از آینده رشد می کند ، روشن است که این احساسات و افکار طبیعی هستند و بیشتر مردم می توانند با این احساسات کنار بیایند و افکار و آنها می توانند آن را حل کنند بدون اینکه اجازه دهند تأثیر منفی بگذارد. با این وجود وسواس و اجباری که در نتیجه حضور آنها اتفاق می افتد بسیار بیشتر از این موارد است. این یک بیماری جدی است که فرد نتواند آگاهانه از ذهن خود دور شود و نتواند خود را از انجام آن منصرف کند و در نهایت باعث نقص عملکرد قابل توجهی در کل حوزه زندگی فرد می شود.

 

 وسواس ممکن است افکار احتمالی یا تحقق پذیر باشد و در بعضی موارد غیرواقعی یا هذیانی باشد. با این حال ، در هر دو شرایط ، فرد به وضوح اظهار می کند که چنین چیزی اتفاق نمی افتد ، اما نمی تواند این افکار را از ذهن خود دور کند. در موارد OCD ، اغلب می توان از زبان افراد شنید که می گویند "من می دانم که این کار مزخرفی است ، من می دانم که چنین چیزی نمی تواند باشد ، اما هر کاری که می کنم ، نمی توانم خودم را از فکر کردن در مورد آنها باز دارم". وسواس نیز غالباً حاوی ابراز تردید است و اما هرگز عبارتی قطعی نیست. "اگر این کار را انجام دهم ، اگر آن را انجام دهم یا آن را انجام دهم چه؟" افکار در حال شکل گیری هستند.

 

چگونه اغلب ، کدام سن و چه کسی OCD بیشتر قابل مشاهده است؟

 

 هنگامی که مطالعات انجام شده در سال های اخیر مورد بررسی قرار می گیرد ، می توان فهمید که شیوع OCD در جامعه ما تا چه حد شدید است. تحقیقات نشان می دهد که OCD امروزه از هر 100 نفر در 3-4 نفر مشاهده می شود. OCD که اخیراً به طور واضح بیان شده است که شیوع آن به طور جدی افزایش یافته است ، نوعی اختلال روانی است که می تواند در هر سنی رخ دهد ، اگرچه این یک بیماری شایع است که اغلب در سنین بلوغ شروع می شود و اغلب در سنین 20-30 مشاهده می شود. اگرچه شناخته شده است که در مردان زودتر اتفاق می افتد ، اما بیشتر در خانمها دیده می شود و با مطالعاتی که اکثر مردم کشور زن هستند ، پشتیبانی می شود.

 

علائم اختلال وسواس اجباری (OCD) چیست؟

 

 تمام علائم بیمار مبتلا به وسواس را می توان در چهار عنوان اصلی دسته بندی کرد:

 

1) فرد رفتارهای تکراری و ناراحت کننده ای دارد که نمی تواند از آنها جلوگیری کند یا از آنها جلوگیری کند. اینها اجبارهای بیمار است و شامل رفتارهای قابل مشاهده است. مانند شستن دستها ، پاک کردن ، تکان دادن سر ، شمردن.

 

2) رفتارهایی وجود دارد که فرد از آنها اجتناب می کند و یا از آنها اجتناب می کند. مثل اینکه نمی توانید از ترس کثیف شدن دست بزنید ، بنشینید یا حتی بیرون بروید.

 

3) فرد افکاری دارد که تکراری است یا نمی توان از آنها جلوگیری کرد. این افکار نیز اجباری است اما از خارج قابل مشاهده نیست. مانند شمردن اعداد ، تکرار افکار خاص ، تکرار کلمات خاص.

 

4) افکاری وجود دارد که او از آنها اجتناب می کند یا سعی در فرار دارد و این وسواس های بیمار است. برای فرار از این افکار ، بگذارید آنهاتلاش می شود جلوی آنها را بگیریم یا با اجبار به آنها خنثی کنیم.

 

متداول ترین وسواس و اجبارها

 

• وسواس مشکوک و اجبار کنترل

 

 متداول ترین نوع آن است. افراد می توانند از اجاق گاز ، درب ، گاز طبیعی ، شیرآلات و غیره استفاده کنند. به طور مداوم به احتمال باز ماندن وسایل ، باز کردن قفل ماشین ، فراموش کردن برخی از وسایل وصل شده در دستگاه و نیاز به اطمینان و اطمینان مداوم و مکرر چرخاندن و بررسی مشکوک می شوید (اجبار کنترل). این حلقه معیوب می تواند در بسیاری از نقاط مختلف زندگی فرد خود را نشان دهد.

 

• وسواس آلودگی و تمیز کردن اجباری

 

 این یک حلقه معیوب است که به صورت افکار اصرارآمیز (وسواس آلودگی) است که بدن ، لباس ، خانه یا هر مکان زندگی فرد توسط بسیاری از عوامل مانند میکروب ها و خاک آلوده می شود و رفتارهای تکراری (تمیز کردن اجباری) برای از بین بردن اضطراب در مورد این موارد ممکن ها. فرد به طور مداوم بدن یا محیط خود را در برابر آلودگی احتمالی تمیز و شستشو می دهد.

 

وسواس های جنسی

 

 آنها وسواسی با محتوای جنسی هستند که نمی توانند با خودش ، سن و موقعیت اجتماعی او مطابقت داشته باشند ، اما او نمی تواند فکر خود را متوقف کند. این شخص افکار پیوسته ای از ماهیت جنسی نسبت به شخص یا افرادی دارد که مناسب نیستند. به دلیل وجود این افکار ، فرد اغلب می تواند رفتارهای اجتناب از محیط های اجتماعی و تنبیه خود را به دلیل این افکار مشاهده کند.

 

وسواس مذهبی

 

 ممکن است افکار تکراری وجود داشته باشد که ذهن فرد را مطابق با اعتقاداتش مشغول کند. مانند افکار اصرارآمیز مبنی بر مجازات ، آلوده شدن و مجازات شدن او توسط خالق به دلیل عمل یا فکر غلط ، تشریفات اصرار آمیز مطابق با اعتقادات مذهبی وی ، افکار مکرر توهم که در هنگام انجام تشریفات لازم به ذهن متبادر می شوند. با اعتقادات مذهبی او

 

تقارن نظم وسواس و اجبار

 

 بسیار رایج؛ چیدمان متقارن اشیا ، ترتیب وسایل از بزرگ به کوچک ، به ترتیب حروف الفبا ، تفکیک لباس با توجه به انتقال رنگ ، تا شدن و قرار دادن لباس به طور منظم ، بیشتر اوقات ، اضطراب از اینکه اتفاق بدی برای او یا عزیزانش رخ دهد ، اینکه روز او باشد اشتباه پیش خواهد رفت یا همه چیز وسواس و اجبارهای اشتباهی پیش خواهد رفت که به شکل افکار تکراری درباره خودشان است.

 

• شمارش اجبارها

 

 برخی از بیماران OCD اعتقاد دارند که اگر هر تعداد فعالیت روزانه را تا تعداد معینی انجام ندهند ، همه چیز اشتباه پیش خواهد رفت. یا در برخی موارد ، برای رفع اضطراب ناشی از وسواس مختلف ، اجبارهای شماری نشان می دهند.

 

• اجبار قرقره و ذخیره سازی

 

 این یک نوع رایج اجبار است. فرد به دلایل نیاز به ذخیره و نگهداری و نیاز به سرکوب اضطراب ناشی از افکار اصرار خود در مورد بلایایی که در صورت خداحافظی ممکن است روی دهد ، تمام وسایل ضروری و غیرضروری را جمع و احتکار می کند.

 

خرافات ، اعداد ، اقلام و رنگهای فرخنده یا شوم

 

 در برخی از بیماران OCD ، رفتارهای مربوط به انجام ، حرکت ، شروع و خاتمه با توجه به تعداد فرخنده و بدشانس آنها مشاهده می شود. در مورد اقلام و رنگ ها نیز همین مورد وجود دارد.

 

چه عواملی باعث اختلال اجباری عینی (OCD) می شود؟

 

 اگرچه علت آن به طور دقیق مشخص نیست ، اما تصور می شود که بسیاری از عوامل بیولوژیکی و محیطی در بروز بیماری نقش دارند.

 

• عوامل ژنتیکی

 

• تخریب در عملکردهای مغز و تعادل سراتونین

 

• آسیب های دوران کودکی

 

• خصوصیات شخصیتی

 

می توان آن را از جمله دلایلی دانست که برای پیشرفت و روند بیماری در نظر گرفته شده است.

 

 تصور بر این است که وجود یک بیماری روانی در خانواده این فرد و وجود تشخیص OCD در والدین و بستگان درجه یک وی ، باعث ایجاد OCD به عنوان یک عامل ژنتیکی می شود. تصور می شود که کاهش بیش از حد سطح سروتونین ، که عامل مهمی در انتقال عصبی در برخی از قسمتهای مغز است ، یا وخیم شدن عملکرد آن ، تشکیل OCD را تسهیل می کند. علاوه بر این ، آسیب های دوران کودکی ؛ به عنوان مثال ، مشاهده شده است که نقش مهمی در پیشرفت OCD در بزرگسالی یا OCD در کودکان با شروع کودکی در افرادی که در معرض سو abuse استفاده جنسی ، بی توجهی و بدرفتاری کودکان و خشونت قرار گرفته اند ، ایفا می کند. علاوه بر این ، ویژگی های شخصیتی فرد به عنوان عاملی ظاهر می شود که باید از جمله دلایل ابتلا به اختلال وسواس فکری در نظر گرفته شود. الگوی شخصیت وسواسی-اجباری ، مکانیسم های دفاعی و غیره وقتی مورد توجه قرار گرفت ، می توان مشاهده کرد که آنها به دلیل ویژگی های شخصیتی مستعد ابتلا به OCD هستند.

 

آیا می توان اختلالات اجباری اجباری (OCD) را درمان کرد؟ چطور؟

 

 وسواساختلال اجباری نوعی اختلال روانی است که کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد ، باعث اختلالات جدی در زمینه های مهم عملکردی می شود ، زندگی فرد را به یک کابوس تبدیل می کند و فرد در آن رنج می برد.

 

 با این حال ، مسئله مهمی که باید مورد تاکید قرار گیرد و شناخته شود این است که OCD سرنوشت فرد نیست. OCD یک اختلال احتمالی است. با یک رویکرد و پروتکل درمانی که به صورت جداگانه تعیین می شود ، می توان بهبودهای دائمی را در بیماران مبتلا به OCD در مدت زمان کوتاهی با همکاری درمانگر-مشتری مشاهده کرد.

 

 اگرچه مدارس و روشهای مختلفی وجود دارد ، خصوصاً پیروی از مدرسه شناختی رفتاری ، رویکرد به بیمار سالهاست که راهنمای تشخیص و درمان این اختلال است. هدف از رویکرد رفتاردرمانی شناختی در درمان OCD مقابله با بیمار با افکار مداوم ، تکراری و ناکارآمد (وسواس) و جلوگیری از اجبارهایی است که به منظور کاهش اضطراب ناشی از این مقایسه ایجاد می شود. درک اصل حلقه معیوب ایجاد شده توسط OCD با بررسی ساختارهای فکری و کدهای شناختی فرد ، رویارویی فرد با وسواس با برخی از روش ها ، الگوهای فکر ناکارآمد و روش های عملکردی.

 

 

یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
بؤلوملر :